Financieel/Geld

Britse waakhond waarschuwt

’Veel hotelsites misleidend’

Het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam 2014-04-28 11:54:59 AMSTERDAM - Exterieur van het hoofdkantoor . ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

Het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam 2014-04-28 11:54:59 AMSTERDAM - Exterieur van het hoofdkantoor . ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

Foto ANP

DEN HAAG - Veel hotelboekingssites in Europa misleiden nog steeds de consument met foute prijzen, verborgen kosten, ’pushverkoop’ en gemanipuleerde rankings van kamers. Dat zegt de Britse waakhond CMA na bijna een jaar onderzoek.

Het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam 2014-04-28 11:54:59 AMSTERDAM - Exterieur van het hoofdkantoor . ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

Het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam 2014-04-28 11:54:59 AMSTERDAM - Exterieur van het hoofdkantoor . ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

Foto ANP

„We maken ons grote zorgen en zullen niet aarzelen de rechter in te schakelen als deze praktijken niet worden gestopt. Dit is de laatste kans voor aanbieders die zich niet aan de wet houden”, aldus een CMA-zegsman, die geen namen van boosdoeners noemt.

Kommer en kwel

De Nederlandse autoriteit ACM sluit zich aan bij de bevindingen van de Britten, dat het ondanks alle waarschuwingen en boetes nog altijd kommer en kwel is met de betrouwbaarheid van de reisverkoop op internet. „Prijstransparantie en eerlijke verkoopmethoden hebben ook bij ons topprioriteit. We nemen die klachten zeer serieus”, aldus de woordvoerster.

Er is volgens haar een Europees onderzoek aan de gang, dat misstanden breed moet blootleggen. „Want de reisverkoop op internet stopt niet bij de grens. Het is een internationaal probleem.”

Hoofdjurist Rutger Prakke van Booking.com, één van de grootste hotelboekingssites, vindt dat het toezicht op de regels Europees aangepakt zou moeten worden. „Ook wij hebben een brief van de CMA gehad, maar we moeten in ieder land allerlei verschillende procedures volgen. Dat is kostbaar en tijdrovend.”

’Grijs gebied’

Prakke ontkent dat Booking.com de wet op grote schaal overtreedt. „Er is een grijs gebied over wat wel en niet mag. Wij nemen gelijk maatregelen als de autoriteiten ons op de vingers tikken. We zijn er niet op uit de consument een hak te zetten. Dat bewijst onze grote populariteit.”

Zo geldt de ’laagste prijsgarantie’ volgens hem nu alleen onder de voorwaarde dat prijsverschil met goedkopere aanbiedingen elders wordt bijgepast. „We dicteren dus niet meer alle hotelprijzen online. We vermelden op de website ook duidelijk de beschikbare kamers van ons, niet van de concurrentie.”

Een ander trucje is volgens de toezichthouders dat er vaak hoge ’spookkortingen’ worden gegeven. „Die prijsverlagingen zijn nep.”