Nieuws/Financieel

Fiscus kan drukte niet aan

Belastingtelefoon slecht bereikbaar

De fiscus kan de drukte niet aan. Ook de wachtrijen staan vol. De verbinding wordt dan gewoon verbroken.

De fiscus kan de drukte niet aan. Ook de wachtrijen staan vol. De verbinding wordt dan gewoon verbroken.

ANP, fotomontage De Telegraaf

Amsterdam - De Belastingtelefoon is al weken bijna niet te bereiken. De fiscus kan de drukte niet aan en zelfs de wachtrijen zijn zo vol dat de verbinding met vragenstellers simpelweg meteen wordt verbroken.

De fiscus kan de drukte niet aan. Ook de wachtrijen staan vol. De verbinding wordt dan gewoon verbroken.

De fiscus kan de drukte niet aan. Ook de wachtrijen staan vol. De verbinding wordt dan gewoon verbroken.

ANP, fotomontage De Telegraaf

Fons Vink probeert al wekenlang in contact te komen met de Belastingdienst met een vraag over de aangifte van zijn zoon. „Ik ben al ruim twee weken bezig en dan bel ik elke dag. ’s Ochtends, ’s middags en ’s avonds: soms wel tien keer op een dag. En dat overdrijf ik niet.”

’Schandalig en stijlloos’

Ondanks al die verwoede pogingen is het Vink nog niet eens gelukt om in de wachtrij te komen. Als hij eenmaal het keuzemenu is doorgekomen, vertelt een stem op het bandje dat het zo druk is dat hij beter later terug kan bellen. „Ik vind het schandalig en stijlloos”, lucht Vink zijn hart.

Ook André Reurink heeft vorige en deze week een paar keer geprobeerd de Belastingdienst te bereiken met een vraag over de afdracht van btw en hij loopt tegen hetzelfde probleem op. „Ik loop het keuzemenu door en daarna wordt gezegd: op dit moment zijn alle medewerkers in gesprek, probeert u het op een later tijdstip nog een keer. En dan wordt de verbinding verbroken.”

De Belastingdienst herkent de klachten van Vink en Reurink en met hen vele klagers op de sociale media. „Het aantal telefoontjes was verhoudingsgewijs groter dan verwacht”, reageert een woordvoerder. „Ook de doorstroom van medewerkers was groter dan gepland. Er wordt hard gewerkt aan een verbeterde bereikbaarheid door meer medewerkers te werven.”

Vink is zelf gepensioneerd belastingadviseur en kent het klappen van de zweep bij de fiscus wel. Maar zelfs hij zegt: „Zo erg als nu is het nog nooit geweest.”

Klantonvriendelijk

Reurink baalt van de gebrekkige bereikbaarheid, omdat hij graag iemand bij de Belastingdienst even persoonlijk wil spreken. „Op internet staat natuurlijk allerlei informatie, maar ik wil graag dat iemand mij over dit specifieke geval even te woord wil staan. Het gaat er soms om dat je even gehoord wil worden.”

De Consumentenbond herkent de geluiden dat de Belastingtelefoon bijna niet te bereiken is. „Het duurt al best lang, een week of vier geleden kregen we hier al veel meldingen over”, zegt een woordvoerder. „Wat wij zorgelijk vinden is dat de verbinding gewoon verbroken wordt. Dat is echt klantonvriendelijk.”