Nieuws/Financieel

Bonusaanbieding ook bonus voor Albert Heijn

ANP

Amsterdam (DFT) - Een product als bonusaanbieding neerleggen bij Albert Heijn? Daar moeten producenten dik voor betalen. Het voordeeltje voor de klant moeten zij uiteindelijk dus wel weer doorberekenen in hun producten.

ANP

Zakenzender RTL Z heeft de hand weten te leggen op de Samenwerkingstarievenlijst 2018 van Albert Heijn. Hieruit blijkt dat leveranciers die hun product in de bonus willen hebben, minimaal €14.250 naar Albert Heijn moeten overmaken. Een plaats in het oranje bonusschap aan het uiteinde van de rij schappen kost €50.000. Voor het totaalpakket is de producent in een week €100.000 kwijt.

Albert Heijn zegt in een reactie dat zijn leveranciers graag op deze wijze hun producten onder de aandacht brengen. „Als je op radio, tv, in een krant of in de supermarkt wil adverteren, kost dat natuurlijk geld. Dus ook als je met de reclames van een supermarkt meegaat. Hier staat een flinke omzetstijging tegenover en daar zijn onze leveranciers blij mee”, aldus een woordvoerder donderdag tegenover DFT.

Kortingsacties zijn voor Albert Heijn vanouds een verdienmodel. Deelname is niet verplicht, maar volgens RTL Z voelen producenten wel druk om mee te doen aan bonusacties, zoals de zogenaamde Hamsterweken waarmee de supermarkt nu extra klanten probeert te lokken.