Nieuws/Financieel

Jaguar Land Rover: Brexit kost tientallen miljarden

Oer-Britse Jaguar Land Rover kan niet zonder open Europese markt.

Oer-Britse Jaguar Land Rover kan niet zonder open Europese markt.

AFP

Amsterdam - Tata Motors, de eigenaar van de Britse automaker Jaguar Land Rover (JLR), waarschuwt de Britse regering om de vrije toegang tot de Europese interne markt niet te belemmeren, want dat kan miljarden aan investeringen en tienduizenden banen kosten. Vrije markttoegang is nodig om Britse automerken concurrerend te houden.

Oer-Britse Jaguar Land Rover kan niet zonder open Europese markt.

Oer-Britse Jaguar Land Rover kan niet zonder open Europese markt.

AFP

Dat stelt Balaji, financieel topman van het Indiase moederbedrijf van JLR, in verklaring aan de Britten. De waarschuwing komt hard aan in het Verenigd Koninkrijk. De automaker is namelijk de grootste investeerder, exporteur en werkgever van het land.

Balaji ondersteunt met stellingname de hartenkreet van Ralf Speth, ceo van JLR, die de regering in Londen waarschuwt dat door de Brexit miljarden investeringen van de automaker op het spel staan. ,,Jaguar Land Rover’s hart en ziel liggen in het Verenigd Koninkrijk. Wij hebben dringend meer zekerheid nodig om zwaar te blijven investeren in het Verenigd Koninkrijk en onze leveranciers, klanten en 40.000 Britse werknemers te beschermen.”

Importtarieven

Volgens Speth kan een slechte Brexit-overeenkomst JLR jaarlijks £1,2 miljard winst kosten. De automaker ziet zich daarom genoodzaakt om zijn investeringsprogramma tientallen miljarden fors aan te passen. ,,Wij hebben afgelopen vijf jaar £50 miljard in het Verenigd Koninkrijk geïnvesteerd en hebben verdere plannen van £80 miljard voor komende vijf jaar. Die zouden in gevaar komen als we geconfronteerd worden met een verkeerde uitkomst.”

JLR haalt 40% van de onderdelen voor de auto’s uit EU-landen. Een lage koers van de pond en invoering van importtarieven door de Brexit zou die onderdelen en daarmee de productie van de auto’s peperduur maken. Daarnaast is het Europese vaste land met 20% van de afzet verreweg de grootste buitenlandse markt voor Jaguar Land Rover. Door de Brexit verliest JLR concurrentiekracht ten opzichte van andere Europese merken en zal mogelijk een groot deel van de afzet verdampen, aldus Speth.

Rolls Royce en Mini

Eerder deze week meldden de Britse Kamers van Koophandel (BCC) aan de Britse premier Theresa May dat het bedrijfsleven het getreuzel in de Brexit-onderhandelingen beu is en het geduld heeft verloren. Britse bedrijven vinden het schandalig dat er nog geen duidelijkheid is over eventuele afhandeling van de BTW en douane- en importtarieven.

Bedrijven van het Europese vasteland met belangen in het Verenigd Koninkrijk heroverwegen hun investeringen inmiddels ook al. Custom Manager Stephan Friesmuth stelde vorige week in Britse zakenkrant Financial Times zelfs dat de Brexit de automaker kan nopen tot het sluiten van fabrieken. De Duitse automaker produceert Mini’s en Rolls Royces in Engeland en heeft 8000 mensen in dienst.

Verhuizen

De Franse vliegtuigbouwer Airbus heeft na een risicoanalyse in juni ook aangegeven dat een harde Brexit onherroepelijk leidt tot het vertrek uit het Groot-Brittanië. Airbus heeft 14.000 mensen in dienst en levert de Britse schatkist jaarlijks bijna £2 miljard aan belastinginkomsten op.

Veel financiële instellingen hebben de keuze al gemaakt om hun heil buiten Londen te zoeken. Deze week maakte het Amerikaanse CBOE, een van ’s werelds grootste optie- en aandelenbeursbedrijven, bekend zijn Europese hoofdkantoor van Londen naar Amsterdam te verhuizen.