Nieuws/Financieel

’Afschaffen subsidie nekslag voor mkb’ers’

Metaalbedrijf Qumey in Maarssen investeert fors in leerlingen.

Metaalbedrijf Qumey in Maarssen investeert fors in leerlingen.

FOTO ALDO ALLESSIE

Mkb-ondernemers in de metaalbewerking vrezen dat de instroom van nieuwe werknemers fors terugloopt als de subsidie voor het beroepsbegeleidende leertraject (bbl) wordt afgeschaft. Zeker 20 tot 40% van de bedrijven zal daardoor geen leerlingen meer opleiden.

Metaalbedrijf Qumey in Maarssen investeert fors in leerlingen.

Metaalbedrijf Qumey in Maarssen investeert fors in leerlingen.

FOTO ALDO ALLESSIE

,,Het beroepsbegeleidende leertraject is voor ons de levensader om aan nieuwe werknemers te komen”, zegt voorzitter Fried Kaanen van Koninklijke Metaalunie. ,,Vooral de kleine bedrijven kunnen niet alles zelf betalen en zijn afhankelijk van de subsidie. Dit is echt een nekslag voor deze mkb’ers.”

De verwachting is dat minister Van Engelshoven (Onderwijs) vrijdag bekendmaakt dat de subsidieregeling praktijkleren wordt afgeschaft. Dat betekent dat leerbedrijven voortaan jaarlijks maximaal €2700 per leerling mislopen. Koninklijke Metaalunie is des duivels en eist dat de financiering wordt verlengd. Via het bbl-traject stromen er jaarlijks duizenden leerlingen in. Dat is broodnodig aangezien de kleinmetaal kampt met een flink tekort aan vakkrachten.

,,Dit brengt de sector enorme schade toe. Een hele groep jonge mensen wordt hiervan de dupe en komt mogelijk in ongeschoold werk terecht”, aldus Kaanen.

Onmisbare schakel

Het familiebedrijf Qumey Metaal uit Maarssen, producent van staalconstructies voor onder meer spoorbruggen en viaducten, maakt een flinke groei door en heeft daardoor behoefte aan gekwalificeerd personeel.

Het bedrijf heeft zo’n 50 medewerkers en het bbl-traject is een onmisbare schakel om de instroom te bevorderen. ,,Er is al sprake van een enorm tekort aan vakmensen”, zegt directeur Mark Meijers. ,,We proberen onze werknemers daarom zo veel mogelijk te behouden, maar dat lukt niet altijd.”

Qumey Metaal heeft momenteel vijf tot zes leerlingen die een opleiding volgen. ,,Wij investeren al heel lang in opleiding en we nemen jaarlijks een tot twee leerlingen aan”, zegt Meijers.

Volgens de directeur komt daar echter verandering in als de subsidie voor het praktijkleren wordt afgeschaft. ,,Dat doet pijn in de portemonnee. De subsidie is hard nodig omdat het een aantal jaren duurt om deze leerlingen op te leiden tot vakkracht. We zullen dan echt moeten overwegen om het aantal leerlingen terug te brengen tot twee of drie.”

De leerlingen bij Qumey Metaal zijn afkomstig van het Opleidingsbedrijf Metaal (OBM) Midden-Nederland. Het opleidingsinstituut werd tien jaar geleden opgezet en heeft momenteel 310 leerlingen. Zo’n 230 mkb-leerbedrijven uit de regio hebben zich aangemeld.

Directeur Ronald den Butter vertelt dat er momenteel 135 leerlingen de opleiding hebben afgerond. ,,En voor september hebben zich 145 nieuwe jongeren aangemeld. Meer dan 90 procent verlaat de opleiding met een diploma.”

Onbegrijpelijk

Den Butter vreest dat de instroom onder druk komt te staan als de subsidie voor praktijkleren wordt afgeschaft. ,,Dat is echt onbegrijpelijk. De minister komt eerst met een techniekagenda om het tekort aan personeel aan te pakken en daarna volgt er zo’n maatregel.”

Bij Walraven Group in Mijdrecht, producent van buisbevestigingen, railsystemen en trillingsdempers, draait de massaproductie in de fabriek op volle toeren. Het bedrijf is naar eigen zeggen vrij actief met opleiden. Oud-directeur Jan van Walraven, die als commissaris nog steeds verbonden is aan het familiebedrijf, spreekt van een merkwaardige maatregel om de subsidie te schrappen.

,,Ik snap er helemaal niets van. De overheid roept ondertussen dat we meer mensen moeten opleiden om het personeelstekort aan te pakken, maar dan volgt er een bezuiniging op het praktijkleren. Als we straks geen bbl-leerlingen meer hebben, kunnen veel bedrijven op termijn de tent sluiten. Dan zijn er namelijk helemaal geen Nederlandse handjes meer.”

Bekijk meer van