Nieuws/Financieel

Consumentenbond: provisie bij schadeverzekering onduidelijk

Door Leon Brandsema

Persbureau GinoPress

Verzekeraars zijn niet duidelijk genoeg over welk gedeelte van de premie voor schadeverzekeringen naar de klant gaat en hoeveel de tussenpersoon opstrijkt, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Die roept verzekeraars op om transparanter te zijn over waar klanten voor betalen.

Persbureau GinoPress

De provisie is het bedrag dat mensen betalen voor de diensten van de tussenpersoon. Dat kan een verzekeringsadviseur zijn, maar is ook steeds vaker een vergelijkingssite. Bij complexe producten, zoals de hypotheek, geldt een provisieverbod. Daarvoor moeten adviseurs een aparte rekening opmaken, zodat klanten duidelijk zien hoeveel ze aan hun adviseur betalen.

Een provisieverbod bij schadeverzekeringen is er nog niet, al wordt daar wel over gesproken. Maar de Consumentenbond zou in elk geval graag zien dat klanten wel weten welk gedeelte van de premie naar de adviseur gaat. „Er is geen verzekeraar die daarover actief informeert”, vertelt een woordvoerder. „En als wij het expliciet vragen, vertelt ongeveer de helft het. En dat is dan nog als wij, de Consumentenbond, bellen. We weten niet hoe het zit als een klant zelf zou bellen.”

Vraagtekens

Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de provisie kan variëren van 10% tot zelfs ruim 25% van de premie die mensen betalen. De organisatie heeft ook nog de nodige vraagtekens bij de service die daar tegenover staat, die is vaak niet meer dan de gebruikelijke dienstverlening van een verzekeraar, stelt de Consumentenbond. Mede daarom is er nu de oproep om mensen meer inzicht te geven in wat ze betalen aan de tussenpersonen.

Daar wordt vanuit de branche overigens positief op gereageerd. Zo laat het Verbond van Verzekeraars weten een voorstander te zijn van actieve transparantie, waarbij de verzekeraars dus zelf communiceren hoe hoog de provisie is die intermediairs ontvangen. „Wij hebben in het kader van de evaluatie van het provisieverbod op complexe producten al gezegd dat we voor actieve transparantie zijn. Het is goed als je aangeeft wat de adviseur krijgt en we zitten volledig op de lijn waar de Consumentenbond en ook toezichthouder AFM op zitten.”

Dat uit het onderzoek blijkt dat meerdere verzekeraars nu blijkbaar nog niet zo veel behoefte hebben aan transparantie, kan het Verbond nu nog moeilijk op sturen, laat de woordvoerder weten. „Dat niet alle leden al transparant zijn over de provisie, moeten de verzekeraars zelf weten. Het is nog niet verplicht in de wet om het te doen. Maar we vinden wel dat het goed zou zijn als de consument inzicht heeft in de kosten die hij maakt. Maar bij sommige in onze achterban ligt dat nog gevoelig.” Dat vindt de Consumentenbond een smoesje. „Het is het zoveelste voorbeeld dat het mantra ’de markt regelt het zelf ’ niet werkt. Als het Verbond zich zou uitspreken naar de verzekeraars, zou dat een goed signaal kunnen zijn.”

Meer transparantie

Ook Adfiz, de branchevereniging van onafhankelijke financieel adviseurs, laat weten voor meer transparantie te zijn, al zien ze niets in een wettelijke verplichting. „We zijn niet voor ongevraagde transparantie”, zegt Adfiz-directeur Enno Wiertsema. „Dat zou betekenen dat je meteen ongevraagd moet vertellen welk gedeelte van de premie jij gaat verdienen. Dan creëer je een kostendiscussie. De volgende vraag wordt dan hoeveel procent van de premie naar het te verzekeren risico gaat en hoeveel naar de BMW van de directeur van de verzekeraar. Maar als er meer behoefte is van klanten aan inzicht in de kosten geven wij die.”

Independer laat in een reactie weten transparantie over provisie een ’goede zaak’ te vinden. Directeur Coen de Ruiter zegt dat de vergelijkingssite daar zelf ook al actief mee bezig is. „We leggen op onze website goed uit wat provisie is en hebben het per productgroep zichtbaar gemaakt in het vergelijkingsproces.”

Geen van de partijen, ook de Consumentenbond, ziet het nut ervan in om een stap verder te gaan en ook voor schadeverzekeringen een provisieverbod in te voeren. ,,Zo ver willen we niet gaan”, zegt de woordvoerder. „Het gaat niet om grote ingrijpende producten.”

Lees meer over