Nieuws/Financieel

Column: Verzekeraars gooien premies weer omhoog

Den Haag - Journalist Marieke Henselmans ruilde haar Volvo V40 in voor een nieuwer exemplaar. Maar autoverzekeraar Ohra verraste haar daarna onprettig met een premieverhoging: van €440 naar €640 (+ 45%!). Bij de nieuwe auto hoorden volgens de verzekeraar nieuwe voorwaarden, met als gevolg het verlies van twee kortingen, en dus een fors hogere prijs.

Premiestijgingen van schadeverzekeringen vormen helaas een jaarlijks terugkerend verschijnsel. Een recent overzicht van de stijgingen voor nieuw af te sluiten verzekeringen in de Consumentengids van juli drukte me met de neus op de feiten.

Vergelijk je de gemiddelde premies van april 2018 met die van 2017, dan stegen autoverzekeringen die het afgelopen jaar duurder werden, ’t meest: ruim 8% voor allrisk, en 13% voor WA. De inboedel- en opstalverzekeraars die hun premie verhoogden, deden dat met 4% en 5%; de aansprakelijkheidsverzekeraars en de rechtbijstandverzekeraars met 7%.

Een treurig plaatje, want steeg uw salaris het afgelopen jaar ook zoveel? Bovendien hebben verzekeraars ieder jaar wel een verhaal over het waarom achter hun zoveelste prijsverhoging, maar dat kun je als consument moeilijk controleren. Let wel: een percentuele verhoging van een goedkope verzekeraar betekent nog niet dat hij in jaarpremie de duurste is geworden. En omgekeerd. Dus zit er niets anders op dan zelf de premies te vergelijken.

Voor Marieke eindigde dit verhaal gunstig. Na bemiddeling van de Consumentenbond bleek dat zij al sinds 2015 te weinig no-claimkorting kreeg. De nieuwe premie werd daardoor €480, en Ohra gaat de teveel betaalde premie terugstorten.

Bart Combée is directeur bij de Consumentenbond