Nieuws/Financieel

Gevallen reclamekoning koopt Nederlands bedrijf

Sir Martin Sorrell

Sir Martin Sorrell

EPA

De gevallen Britse reclamekoning Sir Martin Sorrell heeft dinsdag een grote slag geslagen door het Nederlandse productiebedrijf MediaMonks te kopen. Hoeveel Sorrell betaalt voor de maker van digitale reclamecampagnes uit Hilversum is niet bekendgemaakt. Maar naar verluidt gaat het om circa €300 miljoen.

Sir Martin Sorrell

Sir Martin Sorrell

EPA

Sorrell (73) gold jarenlang als een grootheid in de reclamewereld. De topman bouwde WPP uit tot het grootste reclamebureau ter wereld. In april moest hij na 33 jaar echter vertrekken bij WPP na tegenvallende resultaten en ophef over buitensporige beloningen.

WPP verslagen

Opmerkelijk is dat ook WPP op MediaMonks aasde. Sorrell heeft zijn voormalige werkgever inmiddels dus verslagen in de overnamerace. Tegelijkertijd kan hij er wel zijn vertrekbonus bij WPP van maximaal 20 miljoen pond (€22,6 miljoen) mee op het spel zetten.

Voor Sorrell is MediaMonks de eerste slag die hij maakt in zijn poging een nieuw reclame-imperium op te bouwen met zijn investeringsmaatschappij S4 Capital.

Klanten MediaMonks

MediaMonks is goed voor een jaaromzet van ongeveer €110 miljoen. Het in 2001 opgerichte bedrijf met hoofdkantoor in Hilversum is actief in tien landen en heeft meer dan 750 mensen in dienst. Tot de klanten behoren bedrijven als Adidas, Audi, Amazon, GE, Google, Hyundai, Lego, Mercedes en Netflix.