Nieuws/Financieel

Topman in ’achtbaan’ bij overnamestrijd

Expansie in Azië voor GKN Aerospace

Door Yteke de Jong

Hans Büthker is ceo GKN Aerospace, het moederbedrijf van Fokker, waar een hevige overnamestrijd woedde.

Hans Büthker is ceo GKN Aerospace, het moederbedrijf van Fokker, waar een hevige overnamestrijd woedde.

Foto roel DIJKSTRA

Vliegtuigtoeleverancier GKN Aerospace zet in op groei in Azië. Dat zegt de Nederlandse topman Hans Büthker van het moederbedrijf van Fokker.

Hans Büthker is ceo GKN Aerospace, het moederbedrijf van Fokker, waar een hevige overnamestrijd woedde.

Hans Büthker is ceo GKN Aerospace, het moederbedrijf van Fokker, waar een hevige overnamestrijd woedde.

Foto roel DIJKSTRA

Het Britse GKN was de afgelopen maanden het toneel van een vijandige overnamestrijd, die werd gewonnen door investeringsmaatschappij Melrose. Dat telde in totaal €11 miljard neer voor GKN. De luchtvaartdivisie had vorig jaar een omzet van £3,6 miljard.

„Toen het bod van Melrose kwam wist ik meteen, dit gaat niet zo blijven”, zegt Büthker desgevraagd. „Ik belandde in een achtbaan, want er was in Verenigd Koninkrijk veel scepsis over de plannen van Melrose. Toen ben ik aan de slag gegaan met onze klanten, die allemaal belden: ‘Hans ben je er straks nog?’ Want de projecten van onze klanten hebben een doorlooptijd van vijf tot vijftien jaar en willen een stabiele partner.”

Vrijwel alle vliegtuigbouwers zijn klant van GKN Aerospace. In verschillende locaties in Nederland worden vleugeldelen, staarten, rompdelen, kabels en landingsgestellen gemaakt, onder meer voor de burgerluchtvaart, maar ook voor defensie, zoals de F-35 Joint Strike Fighter (JSF). In Nederland heeft GKN Aerospace 3200 man personeel.

Büthker had vorig jaar september net promotie gemaakt van Fokker naar het moederbedrijf van de vliegtuigonderdelenbouwer, toen de beoogd bestuursvoorzitter Kevin Cummings de laan uitvloog bij GKN. De productie in de Verenigde Staten liep niet goed. „De afgelopen maanden heb ik de meeste tijd aan onze klanten in de VS besteed. Daar moesten we uit de gevarenzone komen. We zijn een wereldwijd bedrijf, de prestaties in de Verenigde Staten zijn belangrijk voor onze reputatie.”

Vliegtuigbouwers leggen een gedeelte van de innovatie neer bij de toeleveranciers, die daardoor meer moeten investeren. Volgens Büthker staat Melrose achter die strategie, hoewel vliegtuigbouwer Airbus op de voorpagina van de Britse krant The Guardian daar openlijk vraagtekens bij zette.

„Melrose heeft zich gepresenteerd als een lange termijn investeerder”, zegt Büthker. Volgens hem kan GKN Aerospace de komende jaren wereldwijd honderden miljoenen in technologie blijven investeren. „We zullen de productie gaan stroomlijnen en ons verder manifesteren in Azië, want daar zit de komende jaren de groei. Zo zijn we van plan om nieuwe fabrieken in onder meer India te openen. In Azië willen we dicht bij onze klanten zitten.”

De verwachtingen zijn op dit moment hooggespannen in de luchtvaart ten aanzien van mogelijke aankondigingen van de volgende stap bij bouwers Boeing en Airbus. Volgende week is de Farnborough International Airshow in het VK, waar mogelijk meer bekend wordt. „Wij zijn er als GKN Aerospace onze technologie betreft klaar voor. Verder richten we ons op de versnelling van de productie.”

Airbus sloeg twee weken geleden alarm door investeringen in het VK voorlopig op te houden vanwege de onzekerheid rond de brexit. GKN is ook een Brits bedrijf. Büthker heeft vooral zorg over de certificering, waardoor de productie vertraging op kan lopen. „We beginnen uit de tijd te lopen, daarom moet het echt geregeld worden.” En verplaatsing van GKN naar Nederland, waar Fokker een nieuw hoofdkantoor in Papendrecht laat bouwen? Büthker lacht. „Dat is niet het plan, we willen in het VK blijven.”

Lees meer over