Nieuws/Financieel

Kamervragen over uitzendkrachten Belastingtelefoon

DIJKSTRA BV

Amsterdam - De politieke onrust rondom de onbereikbare Belastingtelefoon is nog niet afgelopen. Kamerleden Omtzigt (CDA) en Lodders (VVD) stellen een nieuwe reeks Kamervragen, vooral over de rol van uitzendkrachten.

DIJKSTRA BV

Het is de tweede reeks vragen die de Kamerleden stellen over de Belastingtelefoon, nadat deze krant begin deze maand berichtte dat de fiscus heel slecht te bereiken is door mensen die telefonisch een paar vragen willen stellen. Eén man probeerde al twee weken meerdere keren per dag te bellen, maar kwam niet eens in de wachtrij. De verbinding werd vanwege de grote drukte telkens verbroken.

Uit een eerste reeks kamervragen van Omtzigt en Lodders kwam het beeld naar boven van een Belastingtelefoon die met veel kuren kampt. Er is te weinig bemanning aan de telefoon, door de werkdruk neemt het ziekteverzuim toe en mensen hangen langer aan de lijn omdat ze eerst stoom af moeten blazen over hoe lang ze in de wachtrij hebben gestaan.

Uitzendkrachten

Een ander probleem is dat er de afgelopen tijd veel ervaren krachten de deur bij de Belastingtelefoon gedwongen achter zich dicht hebben moeten trekken, omdat zij het maximale aantal tijdelijke contracten hebben bereikt en geen vast contract krijgen. En omdat er een jaar geleden een nieuw uitzendbureau aan de slag ging voor de Belastingtelefoon zijn er veel nieuwe medewerkers in dienst gekomen die nog opgeleid moeten worden.

Omtzigt en Lodders willen nu meer duidelijkheid over de bemanning van de Belastingtelefoon. Zij vragen onder meer aan staatssecretaris Snel (Financiën) waarom goede uitzendkrachten niet met een vast contract aan de slag kunnen. En ze willen weten waarom de fiscus het verstandig vindt om in de huidige krappe arbeidsmarkt te blijven werken met tijdelijke krachten.