Nieuws/Financieel

Tomtom kan vooruit zonder navigatiekastjes

Tomtom kan zonder de navigatiekastjes waarmee het bedrijf is groot geworden. Dat zei ceo Harold Goddijn vanochtend in een toelichting op na de meevallende kwartaalcijfers die hij voor TomTom mocht presenteren.

Over het tweede kwartaal boekte het bedrijf een omzet van €231 miljoen, wat een geringere daling was dan analisten hadden voorzien. Ook de winst van €19 miljoen na een verlies van €156 miljoen over het tweede kwart van 2017 was een forse meevaller. De omzetraming werd verhoogd van €800 miljoen tot €825 miljoen voor 2018. “Alles zat een beetje mee”, zei Goddijn.

“We zitten in het proces van de verandering van een consumentenbedrijf naar een softwaretechnologiebedrijf, met klanten in de automotive, grote ondernemingen en eigenaren van wagenparken”, zei de topman. “Je ziet dat we groeien in producten met een hogere toevoegde waarde. Daardoor neemt de winstgevendheid toe.”

Hoewel de omzet uit de consumententak ook afgelopen kwartaal weer 24% lager uitviel dan een jaar eerder, wijst Goddijn erop dat die het bedrijf wel nog steeds een kleine honderd miljoen (€94 miljoen) opleverde.

Dat neemt echter niet weg dat TomTom weet dat deze markt een aflopende zaak is. De cijfers die TomTom dinsdag presenteerde, laten volgens de topman zien dat het bedrijf zonder consumententak kan. “Dat is goed voor de moraal.”

Hoe lang er nog een markt is voor de kastjes, ‘weet je nooit helemaal zeker’, zei Goddijn. Of TomTom over vijf jaar nog kastjes verkoopt: ‘Dat durf ik niet te zeggen.’

Beleggers hopen dat de verbeterde kaspositie voor het bedrijf aanleiding zal zijn een deel van zijn liquide middelen aan hen over te maken. “We hebben nu een goede kaspostie die in een vrij korte tijd sterker is geworden, we hebben aan het eind van het tweede kwartaal €155 miljoen zonder schulden. Dat geeft ons de firepower om onze strategie uit te voeren. Welke mogelijkheden er zijn om dividend uit te keren, zullen we tijdens de aandeelhoudersvergadering in april bespreken”, zei Goddijn.

De impact van de aankondiging van Apple dat ze een deel van hun kaarten zelf willen gaan maken, heeft op de middellange termijn geen enkel effect. We hebben een langetermijnrelatie met Apple, die nog lang zal blijven bestaan. Onze omzet uit Apple is bescheiden, minder dan 10%.”