2315964
Financieel

MKB INNOVATIE TOP 100 10XL zet robot aan het werk

3D printen op groot formaat

Gerbert Smits (l.), Linda van Hal en Joep Grapperhaus willen volgend jaar een tweede printer in gebruiknemen.

Gerbert Smits (l.), Linda van Hal en Joep Grapperhaus willen volgend jaar een tweede printer in gebruiknemen.

Dordrecht - Een zeilboot, een windtunnelmodel voor de auto-industrie of een bankframe. Het Dordtse bedrijf 10XL print plastic producten met een lengte tot 6 meter. „Onze bedrijfsnaam verwijst naar 20 meter”, vertelt oprichtster Linda van Hal. „En dat is in de nabije toekomst zeker haalbaar.”

Gerbert Smits (l.), Linda van Hal en Joep Grapperhaus willen volgend jaar een tweede printer in gebruiknemen.

Gerbert Smits (l.), Linda van Hal en Joep Grapperhaus willen volgend jaar een tweede printer in gebruiknemen.

Het 3D printproces van 10XL bestaat uit een printer die laagje voor laagje gesmolten kunststof aanbrengt en een robotarm die de lagen vervolgens glad en in de juiste vorm freest. Medeoprichters Gerbert Smits en Joep Grapperhaus ontwikkelden het proces.

Het drietal was eerder werkzaam bij het maritieme ontwerpbureau Virtek van Smits dat kunststof schaalmodellen van schepen in 3D print met een maximale lengte van 2 meter. Een Chinese naval architect kwam met de vraag of het mogelijk was om het 10 keer groter te printen zodat ook scheepsrompen op die manier geproduceerd konden worden.

Shredder

„Die testrompen werden altijd van hout gemaakt”, vertelt Van Hal. „Naast dat het veel tijd kost om te maken, is het niet duurzaam. Na gebruik worden ze namelijk vernietigd. Onze 3D geprinte rompen gaan na gebruik de shredder in waarna we er nieuwe producten van maken.”

In het najaar van 2016 rolde het eerste 3D geprinte sleeptankmodel van de band. Dat ging niet zonder slag of stoot. „Na de eerste printpoging zakte het model als een pudding in elkaar. Alles moet kloppen: het materiaal, het aantal vezels in de kunststof, de printsnelheid en de temperatuur in de fabriekshal.”

Romp

Na de eerste scheepsromp kreeg het bedrijf ook aanvragen uit andere industrieën. „Er zijn weinig bedrijven die zulke grote kunststof objecten kunnen printen. Bovendien zijn we niet alleen een 3D printservice. We denken ook mee over hoe we het object zo stevig en sterk mogelijk kunnen maken.”

Twee jaar na de oprichting verwacht het bedrijf zwarte cijfers te kunnen schrijven. „We draaien een paar ton omzet en dat met slechts één printer.” Naast de drie oprichters werkt het bedrijf met een aantal stagiaires. Een kleine uitbreiding van de werkvloer is gewenst. „Maar in principe doet de robot het werk”, lacht Van Hal. Volgend jaar wil 10XL een tweede printer in gebruik nemen. Niet in Dordrecht, maar buiten Europa. „We willen op diverse locaties printers plaatsen, zo dicht mogelijk bij onze afnemers.”

Het printen van een 4,5 meter lange romp van een zeilboot duurt tussen de 8 en 10 uur, een bank circa 6 uur. Daarmee is 3D printen vaak goedkoper dan traditionele productietechnieken. Van Hal verwacht dat de prijs in de nabije toekomst verder omlaag gaat. „Onze printer is nu nog niet volledig geautomatiseerd waardoor we niet volcontinue kunnen printen. Daar gaan we wel naar toe. We kunnen dan vrijdagavond voor we weggaan de printer aanzetten en dan staan er maandagochtend 6 geprinte banken klaar.”

Printopdracht

Voor meubelfabrikant Gispen gaat het bedrijf 110 bankframes in serie maken van gerecycled plastic. Voor de provincie Zuid-Holland rollen binnenkort publieke banken van lokaal plastic afval uit de printer. Niet voor alle printopdrachten is afvalplastic geschikt. „Industriële producten hebben sterke en hoogwaardige kunststoffen nodig. Maar aan het einde van hun levensduur herbruiken we dit materiaal voor nieuwe 3D geprinte objecten.”