Nieuws/Financieel

Advertentiereuzen glijden weg

Advertentiebedrijven liggen onder vuur op de beurs. Nieuwe signalen van de gevolgen van de verschuiving van de advertentiemarkt naar online raken de topbureau’s.

Publicis, op twee na grootste advertentiegroep naar omzet, meldde donderdag dat het voor zijn dochteronderneming naar „strategische opties” kijkt. Deze groep meldde voor het tweede kwartaal een onverwachte daling van de omzet.

Het aandeel zakte met 9%. Concurrent WPP, waar oprichter-topman Martin Sorrell vertrok, raakte 4% kwijt omdat het traditionele bureaumodel onder vuur ligt.

Groeiende macht

Alle advertentiebedrijven klagen over de macht van Google en Facebook, die bijna 70% van de online markt in handen zouden hebben gekregen en daarin nog groeien. De bedrijven werken overigens nauw samen met de dominante internetondernemingen.

Dinsdag al daalden de aandelen in de Amerikaanse concurrent Omnicom het hoogste tempo in negen jaar. Het meldde over het tweede kwartaal van het jaar een zwakker dan verwachte omzetgroei (+2%).

De inkomsten bij Publicis daalden 2,1% in het tweede kwartaal tot €2,2 miljard, na de toename van 1,6% in de eerste drie maanden van het jaar.

Alle bedrijven claimen last te hebben van de ongunstige wisselkoersbewegingen. Ondanks de vertraging van de omzetgroei, meldde Publicis dat de operationele marge in de eerste zes maanden van 2018 met 60 basispunten waren verbeterd tot 14,3%.