Nieuws/Financieel

Winst Accell geremd door reorganisatie

Accell-topman Ton Anbeek

Accell-topman Ton Anbeek

ANP XTRA

Accell heeft door de grote verbouwing die topman Ton Anbeek aan zijn organisatie uitvoert, niet optimaal kunnen profiteren van de groei op de fietsenmarkt. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die het bedrijf vrijdagochtend voorbeurs bekend heeft gemaakt.

Accell-topman Ton Anbeek

Accell-topman Ton Anbeek

ANP XTRA

Een fractioneel hogere omzet van €635,9 miljoen over het eerste halfjaar van 2018 leverde met €25,5 miljoen een 2,9% lagere winst op.

„We hebben eerder aangegeven dat 2018 een transitiejaar zal zijn, waarin we Accell omvormen tot een matrixorganisatie. Met het invoeren van de strategie liggen we helemaal op schema”, zegt Anbeek in een toelichting op de cijfers.

Toch lagen de resultaten onder de niveaus die de markt had verwacht, bleek uit de ruim 2% die het aandeel vlak na de beursopening moest prijsgeven.

Fietsenwinkel

Mindere resultaten komen uit Nederland en de Verenigde Staten, waar verkoopkanalen wegvielen. Zo stopte Accell met het leveren van fietsen aan online-verkoper Fietsenwinkel.nl en verloor het een contract met een grote sportketen in de Verenigde Staten. Een andere tegenvaller zat in vertraging bij de lancering van bepaalde innovaties, waarover Anbeek 'uit concurrentieoverwegingen' niets over wil zeggen.

Ook op de achtergrond van de breuk met Fietsenwinkel.nl wil Anbeek niet ingaan. „Wij leggen duidelijk de focus op distributie met, voor en via de dealer”, zegt Anbeek, die in Duitsland wel goede zaken deed.

E-bikes

Hoewel de verkoop van e-bikes groeide, was dat onvoldoende om de teruggang bij de traditionele fietsen te compenseren. In dit segment zijn ouderen dit keer de trendsetters geweest. „E-bikes zijn begonnen bij de oudere doelgroep, maar inmiddels verkopen we ze ook aan andere leeftijsdcategorieen, zien we aan onze verkopen.”

Verbeteringen

Anbeek verwacht de komende maanden verbeteringen te zien, die zich ook zullen vertalen in hogere resultaten, al zal het verlies van de verkoopkanalen in Nederland en de Verenigde Staten niet voor het eind van dit jaar zijn weggewerkt, zegt hij. De invoering van de nieuwe organisatie en strategie zal volgens de topman nog een aantal jaar nodig hebben, maar moet uiteindelijk leiden tot een veel betere service. Die wil Accell onder andere bieden via het concept van de recente aangekochte mobiele Amerikaanse fietsservice Beeline Bikes, die aan huis reparaties komt uitvoeren of helpen met de aanschaf van een nieuw rijwiel.