Nieuws/Financieel

Icoon van Fiat Chrysler overleden

Sergio Marchionne

Sergio Marchionne

AFP

Oud-topman van Fiat Chrysler Sergio Marchionne (66) is overleden. Dat meldt de familie Agnelli woensdag. Marchionne redde Fiat en groeide uit tot icoon van de Italiaanse industrie uitgroeide.

Sergio Marchionne

Sergio Marchionne

AFP

De kleurrijke Italiaanse Canadees, die vanuit Turijn jaren een beeldbepalende rol in de vernieuwing van de autowereld speelde, trad zaterdag plotseling af.

Tijdens een operatie aan zijn schouder traden complicaties op bij de charismatische bestuurder. In korte tijd verslechterde zijn situatie en overleed hij.

Woensdag maakte het autobedrijf zijn overlijden in een ziekenhuis in Zürich bekend, waar hij sinds 27 juni lag. De Brit Mike Manley volgt hem op.

Collega’s in de Italiaanse autosector treurden woensdag na het bericht van het voorziene maar plotselinge overlijden van „onze vriend”.

,,Wat we al vreesden is helaas uitgekomen”, aldus president-commissaris van Fiat Chrysler John Elkann in een verklaring. ,,Sergio Marchionne, man en vriend, is overleden.”

Autokenners uit de hele wereld stuurden reacties van respect. Binnen het concern was Marchionne zeer geliefd. Dat Marchionne jarenlang keihard had optreden en gesneden werd hem vergeven: hij redde Fiat, boegbeeld van de Italiaanse autowereld.

EPA

Marchionne, vrijwel altijd casual gekleed, werkte na zijn studie handel en rechten bij Deloitte & Touche als fiscaal accountant. Daarna doorliep hij een serie bestuursfuncties, onder andere bij Lawson Mardon en Acklands, de aluminiummaker Algroup en de chemiedivisie van het bedrijf in Zwitserland.

Daarop maakte hij een uitstapje naar certificeringsbedrijf SGS, waar hij gespot werd als een troubleshooter die de autowereld nodig heeft.

Merkendokter

Vanaf 2003 maakte hij er carrière, beginnend bij Fiat, dat toen zuchtte onder 7 miljard verlies, tegenvallende verkopen en het overlijden van mastodonten Gianni en Umberto Agnelli. In 2005 had hij het tij gekeerd.

Marchionne, ook opgeleid als filosoof, werd opvolger van Giuseppe Morchio en gold in Europa vooral als de scherpe saneerder van een kwakkelende autosector en als de briljante ’merkendokter’.

De bestuurder kon zijn publiek snel ontdooien met zijn typerende glimlach. Intern stond hij bekend als een bestuurder die onduidelijkheid hekelde, en scherpe besluiten eiste van zijn collega’s.

Op de vierde verdieping van het hoofdkantoor in Turijn prijkten

Fiat 500

De in Chieti geboren zoon van een Italiaanse vader en Kroatische moeder werd daarmee vanaf 2004 de gewenste scherpe topman van Fiat. Sinds 2009 vervulde hij die rol ook bij Chrysler, waar Fiat een belang van 20% in kreeg na financiële problemen bij de Amerikaanse automaker.

In 2014 fuseerden Fiat en Chrysler en werd Marchionne topman van het fusiebedrijf en de op zijn dertiende met zijn ouders naar Canada vertrokken Italiaan zorgde ervoor dat het bedrijf financieel weer gezond werd. Zonder Marchionne was het voortbestaan uiterst onzeker geweest.

Cruciaal voor zijn reputatie bleek achteraf de twee miljard euro die hij bij GM los kreeg. Daarmee zette hij de Fiat 500 op de productielijn, een erkend succes.

Ferrari

Marchionne had ook de touwtjes in handen bij Ferrari en was bestuursvoorzitter bij tractormaker CNH, twee bedrijven die door Fiat Chrysler naar de beurs waren gebracht.

Bloomberg

Bekijk meer van