Nieuws/Financieel

Handelsruzie treft vooral Duitse auto-industrie

BLOOMBERG

Amerikaanse importtarieven voor Europese auto’s raken Duitsland het hardst. Maar de consequenties voor de Europese economie vallen nog wel mee. Behalve als de handelsoorlog tussen de VS en Europa verder uit de hand loopt.

BLOOMBERG

Dat stelt ING-econoom Raoul Leering in een analyse van de gevolgen van nieuwe importtarieven. „Als je de impact van importtarieven op auto’s het afzet tegen de oproer die dat de laatste tijd teweeg heeft gebracht, dan is dat nog beperkt. Maar het is wel significant. De klappen worden groter als dit tot verdere escalatie leidt.”

Juncker en Trump

Vandaag bezoekt voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie de Amerikaanse president Donald Trump. Hij doet dat midden in een hoogoplopende handelsruzie waarbij Trump zich erover beklaagt dat de handel tussen de VS en de EU niet eerlijk is.

De Europese Unie heft een importtarief van 10% op auto’s en de VS een tarief van 2,5%. Dat ongelijke speelveld stelt Trump aan de kaak. Om zijn punt te maken dreigt hij de importtarieven met 20% te verhogen.

Duitsland verdient het meeste aan de autohandel met de VS. BMW, Mercedes en Volkswagen zijn in de VS zeer populaire Europese merken. De Duitse auto-industrie draagt ongeveer 5% bij aan de Duitse economie, zo becijferde Leering.

Importtarieven

Maar de gevolgen van een hoger tarief op Europese auto’s zijn veel kleiner. Circa 0,65% van de Duitse economie draait op auto-exporten naar de VS. Dat is inclusief auto-onderdelen die Duitsland produceert voor andere Europese landen die naar de VS exporteren. ING schat dat de importtarieven waar Trump nu mee dreigt de Duitse economie een tik geven van -0,25%. Voor de Europese economie schat Leering het effect op -0,1%. „Dat is niet verwaarloosbaar, maar ook niet schokkend.”

Nederland kan ook beperkte gevolgen merken, zo stelt ING-econoom Leering. „Dat gaat om de toeleverende industrie voor de Duitse autosector en om de Mini’s die in Nederland voor de Amerikaanse markt worden geproduceerd.” Het aandeel in de Nederlandse economie van auto-export naar de VS is circa 0,1%.

Grote gevolgen

Toch betekent dit niet dat Europa zijn schouders op kan halen over Trumps dreigementen. De ruzie kan grote gevolgen hebben. Leering: „Het conflict heeft een negatief effect op het vertrouwen in het bedrijfsleven, van consumenten en van beleggers en investeerders en dat kan tot aanzienlijke schade leiden.”

Dat de tarievenoorlog wel degelijk effect heeft, blijkt uit de kwartaalcijfers van de Amerikaanse motorbouwer Harley-Davidson. Die heeft last van de Amerikaanse importtarieven op staal en aluminium en van de Europese importtarieven op motoren. Het concern schat de kosten voor dit jaar op $90 tot 100 miljoen, zei cfo John Olin in een analistenbriefing. De motorbouwer wil productie verplaatsen naar Thailand, Brazilië of India om tarieven te ontlopen.

Bekijk meer van