Nieuws/Financieel

Nestlé bijt tanden stuk op KitKat

Chocolademaker Nestlé heeft de strijd om bescherming van zijn kenmerkende ’vierbaans’ chocoladereep verloren.

Nestlé vangt na ruim tien jaar strijd bot bij het Europees Hof, waar het stelde dat het alleenrecht heeft op productie van de typische reep.

Concurrenten als Mondelez, maker van chocolademerken Cadbury, Milka, Orea en de Toblerone-reep, bestreden dat recht afgelopen jaren fel.

Het Europees Hof bevestigde een eerdere uitspraak van een lagere rechter, die de claim van Société des Produits Nestlé onvoldoende onderbouwd vond.

Niet onderscheidend

Nestlé’s viervingerige chocoladevorm is niet onderscheidend genoeg voor een beschermd handelsmerk.

De uitspraak is een tegenvaller voor het Zwitserse Nestlé, dat in tien landen, waaronder Duitsland, er wel in slaagde een bescherming voor de typerende chocoladevorm te krijgen.

In 2016 besliste een lagere rechtsinstantie in de EU dat Nestlé er niet slaagde om hard te maken dat de KitKat-reep als zodanig herkenbaar was in alle EU-lidstaten. Daarvoor was onvoldoende bewijs in België, Griekenland, Ierland en Portugal.

Brede erkenning nodig

Maar geen van de strijdende partijen was hiermee tevreden, opnieuw zochten de chocolademakers het hogerop.

Het hoogste gerechtshof van de EU oordeelde daarop dat het niet genoeg is om te bewijzen dat een product beeldbepalend is geworden in ’een belangrijk deel’ van de EU. Nestlé moet dat bewijzen op álle markten van het handelsblok.

Tenzij Nestlé na de uitspraak van woensdag ingrijpt, verliest het merk het alleenrecht op de beeldbepalende reep. Op nationaal niveau kan het bedrijf de strijd nog voortzetten voor bescherming van zijn merk.

Strijd Lindt

Eerder ging chocoladereus Lindt voor bescherming van zijn Zwitserse met rode lint versierde goudkleurige chocoladen konijntjes naar de rechter. Het verloor het alleenrecht.

Ook rond de Toblerone-reep, waarvan de rechten in 1988 zijn vastgelegd, woedt regelmatig een juridische strijd.

Volgens merkendeskundigen is de kans met de uitspraak van woensdag groter geworden dat bijvoorbeeld het zeer uitgesproken beeldmerk van het sinds 1937 geproduceerde Noorse Kvikk Lunsj (’snelle lunch’) evenmin handelsmerkbescherming kan behouden.

Bekijk meer van