Nieuws/Financieel

GRENSVERLEGGER Ontwerpen Springtime gaan wereld over

Oranje tintje aan Mobike

Een Hollands ontwerp voor de elektrische fiets van het Chinese deelbedrijf Mobike.

Een Hollands ontwerp voor de elektrische fiets van het Chinese deelbedrijf Mobike.

EIGEN FOTO

Shanghai - Het Amsterdamse bureau Springtime telt slechts acht ontwerpers. Toch slepen ze wereldwijd projecten binnen. Oprichters Marcel Schreuder en John Kock kijken al vanaf de oprichting in 1995 naar het buitenland. Onlangs werd de kroon op hun werk gepresenteerd: de elektrische deelfiets van de Chinese fietsgigant Mobike.

Een Hollands ontwerp voor de elektrische fiets van het Chinese deelbedrijf Mobike.

Een Hollands ontwerp voor de elektrische fiets van het Chinese deelbedrijf Mobike.

EIGEN FOTO

Springtime heeft zich gespecialiseerd in mobiliteit in grote steden - urban mobility. Direct na de oprichting togen de ontwerpers naar Taiwan, waar Nederlandse fietsmerken hun frames vandaan haalden. Taiwanese bedrijven, waaronder fietsfabrikant Giant moesten toen nog niets hebben van adviesbureaus die een strategie uitzetten en daar een concept aan koppelen.

Inmiddels nemen Chinese bedrijven vaker buitenlandse bureaus in de arm om een innovatief ontwerp neer te zetten. Een eerdere klant bracht Schreuder en Kock in contact met de ontwikkelafdeling van Mobike in Shanghai.

Chaos

Het was niet altijd gemakkelijk, vertelt Schreuder. „Mobike is dan wel een gigantisch bedrijf, maar ook een startup met alle chaos die daarbij komt kijken.” Na een nachtvlucht uit Amsterdam presenteert Schreuder afgelopen januari in Shanghai het prototype. Na het diner verwacht de hoogste baas hem 's avonds terug op kantoor voor een bespreking. „Dan moet je de energie uit je tenen halen, maar inspirerend is het wel.”

Springtime ontwierp eerder de bewegwijzering van Hongkong, stuntskates voor Nike en een waaier aan babyproducten. Ontwerpen voor een bedrijf als Mobike, dat in China binnen 3,5 jaar zo'n negen miljoen fietsen op de weg bracht, bood kansen die de ontwerpers niet eerder kregen. „In het ontwerpproces droegen we ideeën aan die anderen hoestend en proestend van de vergadertafel doet weglopen – bij Mobike draaien ze hun hand er niet voor om.”

Schuimbanden

Eerdere versies van de oranje fiets hadden een kardanas en trapten daarom wat zwaar. De schuimbanden konden niet lek rijden, maar reden ook niet erg comfortabel. Mobike maakte een aantal innovatierondes door, waardoor het fietsen nu aantrekkelijker is.

De elektrische variant die Springtime ontworpen heeft, raakt een nieuw niveau. Schreuder: „Afgezien van de elektrische component, zit er veel innovatieve techniek in.” De kettingkast is helemaal afgesloten en een dragend onderdeel van het frame om de fiets zo onderhoudsvriendelijk mogelijk te houden. Midden op het stuur zit een uitsparing voor de onmisbare mobiele telefoon. De fiets kan 70 kilometer afleggen met een topsnelheid van 20 kilometer per uur.

Imago

Nu de elektrische fiets af is, blijft Springtime Mobike adviseren. Het deelbedrijf maakt een enorm snelle groei door. De bergen slordig in elkaar gehaakte fietsen bij Chinese metrostations geven het bedrijf echter een slecht imago. „Als meer mensen fietsen, zijn meer parkeerplekken nodig, dus een deel van dat probleem ligt bij samenwerking met de overheid”, vindt Schreuder. Hij heeft Mobike geadviseerd de problemen samen op te lossen, voor het bedrijf verder de Europese markt op wil. Een recycling programma dat het bedrijf tegelijk met de elektrische fiets presenteerde, is een onderdeel van die oplossing.