2359267
Financieel

Wegwerker smacht naar asfalt

Bitumen voor stevig asfalt zijn tijdelijk schaars, maar grote bedrijven redden zich nog.

Bitumen voor stevig asfalt zijn tijdelijk schaars, maar grote bedrijven redden zich nog.

Wegenbouwers hamsteren momenteel asfalt. Een tijdelijk tekort aan bitumen, het cruciale bindmiddel uit aardolie voor asfalt, drijft de prijzen op. Wegwerkzaamheden in België zijn al opgeschort.

Bitumen voor stevig asfalt zijn tijdelijk schaars, maar grote bedrijven redden zich nog.

Bitumen voor stevig asfalt zijn tijdelijk schaars, maar grote bedrijven redden zich nog.

De stroperige vloeistof bitumen of teer komt uit de raffinage van aardolie. Het vormt met mineralen het ideale en meest gebruikte bindmiddel voor een stevig wegdek.

Tekorten

„In heel Europa ontstaan tekorten”, merkt Cor den Hartog van de BMI Group. „Bij ons zit het vanwege langlopende afspraken met leveranciers wel goed. Maar de economische groei heeft een groot beslag op de bitumenvoorraad gelegd, waardoor sommige partijen het moeilijk hebben.”

Alternatieven die bijvoorbeeld universiteiten samen met bedrijven ontwikkelen, wegen nog lang niet op tegen de kwaliteit van bitumen. „Zeker de komende tien tot twintig jaar niet”, schat expert Theo Terlouw van Eurobitume Benelux in. „Er is wereldwijd wel voldoende bitumen, maar een aantal bronnen in Europa produceert minder en de markt kent her en der logistieke tekorten.”

De drie grote Nederlandse bitumentransporteurs komen handen tekort en in Europa loopt het tekort aan chauffeurs op. Het aanhoudende warme weer geeft wegenbouwers bovendien rugwind: ze konden dit jaar continu asfalt leggen.

Wegwerkzaamheden uitgesteld

Doorgaans halen de bedrijven bij een tekort, bitumen over de grens. Maar Vlaamse gemeenten moesten volgens de federatie van wegenbouwers door het eigen tijdelijk gebrek aan asfalt al wegwerkzaamheden uitstellen. Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober proberen overheden honderden klussen af te ronden. Nog zuidelijker zorgden stakingen in Noord-Frankrijk voor haperingen. Onder producenten zijn tevens grote overnames geweest; leveranciers zitten niet meer om de hoek, zegt Terlouw. Fundamenteler is de afhankelijkheid van de oliemarkt. „Groeit de economie, dan gaat productie van benzine en diesel voor op die van bitumen.”