Nieuws/Financieel

Air France KLM: nog geen verre budgetvlucht

Interim CEO Frederic Gagey

Interim CEO Frederic Gagey

EPA

Air France KLM moet nog besluiten over een prijsvechter op de lange afstanden. Dat zegt tijdelijk topman Frederic Gagey van de luchtvaartcombinatie in gesprek met De Telegraaf.

Interim CEO Frederic Gagey

Interim CEO Frederic Gagey

EPA

„We praten intern over verre budgetvluchten, omdat we alle ontwikkelingen in de sector volgen. Maar er zijn nog geen concrete besluiten genomen. Momenteel is het niet aan de orde”, zegt Gagey. Vooral op Parijs heeft Air France last van onder meer prijsvechter Norwegian en Level van de IAG-groep, waar British Airways onder valt. Maar ook op Schiphol breidt Norwegian haar aantal vluchten richting de Verenigde Staten uit.

De financieel directeur leidt het bedrijf tijdelijk samen met KLM-baas Pieter Elbers en Franck Terner van Air France. Daardoor lijken grote besluiten momenteel op de lange baan geschoven te worden.

Transavia

Nu zijn binnen de luchtvaartgroep Transavia actief en Joon, dat vanaf Parijs binnen Europa en op een aantal toeristische bestemmingen vliegt, zoals de Seychellen en Kaapstad. Een transformatie van de twee tot een ’B-merk’ als Eurowings van het Duitse Lufthansa ziet Gagey niet snel gebeuren. „Joon opereert tegen iets lagere kosten dan Air France en is dus geen prijsvechter. Tevens moet deze door Europa vliegen om onze lange afstandsvluchten op Parijs te vullen. Dat is een ander bedrijfsmodel. Transavia vliegt point-to-point, met name in Europa.”

Gagey wijst erop dat de verre budgetvlucht eerder onderzocht is toen hij financieel directeur was van KLM. Hoewel de luchtvaartmaatschappijen onderling in hun aanbod en service naar elkaar toegroeien, ziet de topman nog geen samensmelting. „Destijds werd gezegd: schuif de beide systemen niet elkaar omdat dit ten koste gaat van de efficiency van de operatie.”

Er was een paar weken geleden in de Franse pers sprake van dat de Franse en Nederlandse Transavia in dat kader tot één organisatie omgevormd zouden moeten worden. Dit voorstel zou besproken zijn tijdens de strategiedagen van het bestuur van Air France KLM eind juni in het Amsterdamse Amstelhotel. „Het zegt mij niets. Dat is niet aan de orde”, zegt de tijdelijke ceo.

Topman

Er is momenteel een zoektocht gaande naar een nieuwe topman van Air France KLM, maar tegelijkertijd wordt ook gekeken naar aansturing van het bedrijf. „Sommige van mijn voorgangers hadden naast de eindfunctie van Air France KLM ook nog functies bij Air France. Het hangt ook van de kandidaten af hoe we het bedrijf gaan inrichten, dat werkt op elkaar in”, zegt Gagey. In september moet de nieuwe topman benoemd zijn, terwijl dat in de oorspronkelijke plannen al begin juli geweest had moeten zijn.

De nieuwe bestuursvoorzitter zal ook de dialoog met de Franse vakbonden op moeten pakken, momenteel de grootste uitdaging het bedrijf. Stakingen kostten Air France KLM het afgelopen halfjaar €335 miljoen. Gagey wil zich er niet over uitlaten wat de beste aanpak is. „Daar zou ik uren voor nodig hebben om uit te leggen”, zegt hij na de presentatie van de halfjaarcijfers.

Bekijk meer van