Financieel/Ondernemen

#DOORBREKER Mark Leenards van Trustier

Meetbaar maken van vertrouwen

Mark Leenards wil zijn bedrijf groter maken dan Trustpilot.

Mark Leenards wil zijn bedrijf groter maken dan Trustpilot.

Amaury Miller

Amsterdam - Vertrouwen is bij elke relatie belangrijk, zowel zakelijk als privé. Maar het is een emotie die lastig meetbaar is. Mark Leenards probeert dat met Trustier wel. „We willen groter worden dan reviewplatform Trustpilot.”

Mark Leenards wil zijn bedrijf groter maken dan Trustpilot.

Mark Leenards wil zijn bedrijf groter maken dan Trustpilot.

Amaury Miller

Transparantie is daarbij belangrijk. „Marktleider Trustpilot baseert het vertrouwen op reviews van klanten, maar dat zijn momentopnames die gemanipuleerd kunnen worden. Ook likes op Facebook zijn niet altijd betrouwbaar omdat ze gekocht kunnen zijn.”

Truscoins

Leenards’ oplossing is gebaseerd op trustcoins. „Digitale stukjes vertrouwen”, legt hij uit. Anders dan de meeste valuta, zijn trustcoins niet in te wisselen voor geld. „Je kunt ze omzetten in reputatie.”

Bij aanmelding krijgt elke gebruiker, bedrijf of privépersoon, 50 trustcoins. „Die delen ze uit aan personen of bedrijven die ze vertrouwen. Je hebt geen onbeperkt aantal munten dus gaan we ervan uit dat dit niet lukraak gebeurt, zoals het geven van likes.”

Leenards wil zijn concept wereldwijd uitrollen. „Een goede reputatie op ons platform moet het voor consumenten makkelijker maken om te handelen op marktplaatsen of om krediet aan te vragen. Voor bedrijven en zzp’ers is een goede reputatie altijd belangrijk.”

Vertrouwenskapitaal

Opgebouwd vertrouwenskapitaal kun je ook kwijtraken. Als een vertrouwensband beschadigd wordt, kunnen gebruikers eerder geschonken trustcoins terugnemen. „Met dienstverleners heb je vaak een langdurige relatie en dan kan het voorkomen dat vertrouwen minder wordt.”

De dienst wordt pas interessant als veel partijen meedoen. „We zijn met diverse spelers in gesprek, zoals een schoonmaakplatform. Verder willen we een prijs lanceren voor de betrouwbaarste adviseur.”

De oprichter beaamt dat het concept wel wat van gebruikers vraagt. Ze moeten zich aanmelden en beslissen aan wie ze hun munten schenken. „Maar het managen van een Facebookprofiel kost ook tijd. Waarom zou je dan geen tijd besteden aan het opbouwen van een goede reputatie?”