Nieuws/Financieel

Emirates: passage in plaats van vracht Schiphol

Airbus A380 van de luchtvaartmaatschappij Emirates

Airbus A380 van de luchtvaartmaatschappij Emirates

ANP

Amsterdam Schiphol groeit niet verder door de derde dagelijkse passagiersvlucht van Emirates. Dat zegt de luchtvaartmaatschappij tegen De Telegraaf.

Airbus A380 van de luchtvaartmaatschappij Emirates

Airbus A380 van de luchtvaartmaatschappij Emirates

ANP

„We doen deze uitbreiding binnen onze bestaande slotportfolio”,, zegt een woordvoerder. Emirates ruilt een vrachtvlucht om voor een passagiersvlucht, melden bronnen rondom de luchtvaartmaatschappij, maar gaat daar tegenover deze krant niet op in.

De uitbreiding van Emirates op de nationale luchthaven riep donderdag vragen op, omdat Schiphol aan het maximum aantal landingsslots van 500.000 zit. Pas na 2021 kan de luchthaven weer verder groeien. Schiphol zegt een in een reactie dat ze er vanuit gaat dat Emirates het plafond van de luchthaven respecteert.

Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) meldde ruim een maand geleden dat ze geen bezwaar zag voor de derde dagelijkse vlucht van Emirates. In de overeenkomst is opgenomen dat er door prijsdumping luchtvaartmaatschappij KLM geen ’onredelijke schade’ aangedaan zou mogen worden. Wat onredelijk is, werd daarbij niet gedefinieerd. Voor KLM betekent de uitbreiding weer een aanslag op haar positie op routes richting Azië, India en Afrika.

De Arabische luchtvaartmaatschappij kwam in 2012 voor het eerst met de Airbus A380 naar Nederland. De SP in de Tweede Kamer maakte een aantal jaren geleden nog bezwaar tegen de komst van de tweede A380 van Emirates naar Schiphol, omdat dit het netwerk van KLM ondergraaft. Dat directe bestemmingennetwerk is belangrijk voor de economie. Door de expansie van het Emirates worden deze passagiers ’weggezogen’ naar Dubai. kan banen kosten bij de derde particuliere werkgever van Nederland.

De opmars van de Arabische luchtvaartmaatschappijen Emirates, Etihad en Qatar Airways is omstreden. De nieuwkomers wisten door steun van hun overheden de markt open te breken. Zo kregen sommigen leningen die niet terugbetaald hoefden te worden. Volgens Air France KLM is er sprake van een ongelijk speelveld. In het Midden-Oosten gelden andere sociale standaarden.