Nieuws/Financieel

’Heineken lost probleem in China elegant op’

Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer

Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer

WIJNBERGEN, MATTY VAN

De miljardeninvestering van Heineken in de grootste bierbrouwer van China wordt positief ontvangen op de financiële markten. Het is een ’elegante oplossing’ voor het schaalprobleem van de Nederlandse brouwer in het Aziatische land, stelt analist Edward Mundy (Jefferies). Het aandeel Heineken staat vrijdag ruim 2% hoger.

Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer

Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer

WIJNBERGEN, MATTY VAN

Heineken worstelt al jaren met de lastige Chinese markt. De bierbrouwer heeft vandaag echter voor ruim €1,9 miljard een belang van 40% genomen in China Resources Beer (CR Beer). In de praktijk betekent dat dat Heineken zijn bezittingen in China verkoopt aan CR Beer en dat die onder licentie bier van Heineken aan de man gaat brengen via zijn wijdvertakte distributienetwerk.

Grootste biermerk ter wereld

CR Beer is onder meer de brouwer van Snow, in volume het grootste biermerk ter wereld. Met de miljardendeal krijgt Heineken vooral meer mogelijkheden om zijn eigen merken naar voren te schuiven in de grootste biermarkt ter wereld.

Volgens zakenbank Goldman Sachs is de overeenkomst ’overwegend positief’ voor Heineken. „Wij geloven dat dit het Heineken-merk sneller zal laten groeien in China”, aldus analist Mitch Collett.