Financieel/Ondernemen

GRENSVERLEGGER Creatief kompas van Studio Momkai

Spreken met digitaal design

Harald Dunnink spreekt Deense design-studenten toe tijdens hun bezoek aan de studio van Momkai.

Harald Dunnink spreekt Deense design-studenten toe tijdens hun bezoek aan de studio van Momkai.

Martijn van Dam

AMSTERDAM - Met zijn designstudio Momkai is Harald Dunnink (37) verantwoordelijk voor de digitale omgeving van klanten als Red Bull Studios en Imperial College London. De Engelstalige versie van het journalistieke platform De Correspondent – waar hij creatief directeur van is – wordt later dit jaar in New York gelanceerd. Voor Dunnink beperkt ondernemen zich allang niet meer tot Nederland.

Harald Dunnink spreekt Deense design-studenten toe tijdens hun bezoek aan de studio van Momkai.

Harald Dunnink spreekt Deense design-studenten toe tijdens hun bezoek aan de studio van Momkai.

Martijn van Dam

Dunnink richtte Momkai op toen hij 20 was. „Digitaal design liep in die tijd nog heel erg achter. Ik heb wel naar vervolgopleidingen gekeken op dat vlak maar niets sloot aan bij wat ik voor ogen had, dus ben ik het maar zelf gaan doen.” Al na een paar maanden sloot Sebastian Kersten – 16 jaar later nog steeds zijn zakelijk partner - zich bij de studio aan. „De eerste jaren zie ik echt als onze eigen opleiding. Dat ging met vallen en opstaan.”

Internationaal

Tegenwoordig is Momkai een toonaangevende designstudio met een groot internationaal team. „Er werken hier mensen uit onder meer Australië, Portugal en Engeland. Ook hebben we stagiaires uit Zweden en Frankrijk. We zijn wel gevestigd in Nederland maar geen typisch Nederlands bedrijf. We hebben veel internationale klanten.”

Die klanten worden aangetrokken door de ‘holistische’ manier van werken van het bedrijf. „Design gaat voor ons niet alleen om een logo of een website. We kijken naar het geheel. Daar ligt onze uitdaging en kracht”, stelt Dunnink. „Voor het Oncode Institute, een nieuw kankerinstituut, hebben we bijvoorbeeld niet alleen meegedacht over de uitstraling maar ook over de naam, de beste manier om het grote publiek te bereiken, het platform en de uiteindelijke lancering met Koningin Máxima. Als het verhaal niet op de juiste manier verteld wordt, en daar speelt design een grote rol bij, interesseert het niemand.”

De Correspondent

De Correspondent is daar een goed voorbeeld van, vindt de ontwerper. „Toen Rob Wijnberg vertelde over zijn idee voor een nieuw journalistiek online platform voor betalende leden, was ik meteen enthousiast. Er lag een grote uitdaging voor ons als ontwerpers, daarom zijn Sebastian en ik er ingestapt als medeoprichters”, legt hij uit. „Als je zo’n platform goed ontwerpt, zijn mensen bereid om er voor te betalen. Zo hebben we bijvoorbeeld de functie bedacht dat abonnees artikelen, die zij interessant vinden, gratis met anderen kunnen delen. En we hebben het platform zo ontworpen dat het uitnodigt om de artikelen helemaal uit te lezen.”

Het combineren van twee bedrijven bevalt Dunnink goed. „Ik leef in twee werelden. En dat vind ik heel leuk”, zegt de ondernemer. „Enerzijds werken we met Momkai voor opdrachtgevers. Dat is fijn omdat je door het kader van een opdracht gestimuleerd wordt om creatief te denken. Anderzijds is daar mijn eigen ’ding’, De Correspondent, waar ik alles in kwijt kan wat ik wil en waar ik alle tijd heb om te creëren.“

Puzzelen

Het is soms wel puzzelen om overal genoeg tijd in te steken, erkent Dunnink. „Ik ben tegenwoordig de helft van iedere maand in New York. Gelukkig is mijn team bij Momkai gewend dat ik weg ben. Ik ben vooral hun creatief kompas; ik hoef er niet naast te zitten om alles soepel te laten verlopen.”