Nieuws/Financieel
238691179
Financieel

Consumentenvertrouwen zakt verder weg

DEN HAAG (ANP) - Door de coronacrisis is het consumentenvertrouwen in Nederland verder weggezakt. Dat wijst een tweede meting over de maand april van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit.

Het nieuwe cijfer volgt op een eerdere "reguliere" meting van het statistiekbureau. Die liet al de sterkste daling van het consumentenvertrouwen ooit zien. De waarneming van deze meting vond grotendeels plaats in de eerste helft van april. Door de historische daling, vond het CBS een tweede meting op zijn plaats.

April is de eerste volle maand waarin maatregelen tegen de het nieuwe coronavirus van kracht zijn. Die hakken flink in de economische activiteit, met sluitingen van horecagelegenheden, kapperszaken en veel winkels als duidelijke voorbeelden. Een diepe recessie lijkt dan ook onafwendbaar.

De graadmeter van het statistiekbureau voor het consumentenvertrouwen zakt in april uiteindelijk naar een stand van -27. Bij een eerder meting werd een stand van -22 gemeten. De daling tussen maart, toen een niveau van -2 werd gemeten en april was daarmee nog sterker. Evengoed is nog geen sprake van de laagste stand ooit. Die werd in 2013 bereikt met -41.

Zowel het oordeel over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden als het oordeel over economische situatie in de komende 12 maanden verslechtert verder. De koopbereidheid onder consumenten bleef vrijwel gelijk. Verder vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen nagenoeg even ongunstig als bij de reguliere meting.

(ANP Redactie AFN/Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 560 6070)

Wie betaalt de prijs van de coronacrisis? In Kwestie van Centen vraagt Martin Visser zich af of de gewone man opdraait voor de crisis zodra de economie weer opbloeit. Luister de podcast hier.