Nieuws/Financieel

Alcoa eist vrijstelling van importheffing

Aluminium bierblikjes, zoals voor Devil's Canyon Brewery in Californië, duurder in VS door importheffingen.

Aluminium bierblikjes, zoals voor Devil's Canyon Brewery in Californië, duurder in VS door importheffingen.

FOTO AFP

Zijn de Amerikaanse importheffingen te omzeilen? Metaalbedrijven lijden financieel onder de in maart afgekondigde tariefverzwaringen. Het Amerikaanse Alcoa vraagt ontheffing voor zijn aluminiumimport voor Budweiser-bierblikjes tot Boeings. En fungeert misschien als blikopener voor Europese bedrijven.

Aluminium bierblikjes, zoals voor Devil's Canyon Brewery in Californië, duurder in VS door importheffingen.

Aluminium bierblikjes, zoals voor Devil's Canyon Brewery in Californië, duurder in VS door importheffingen.

FOTO AFP

Alcoa, de zesde in mondiale aluminiumproductie, heeft bij het Amerikaanse ministerie van Handel vrijstelling gevraagd van het tarief dat geïmporteerd aluminium 10% duurder maakt. President Trump wil met die heffing zijn metaalwerkers beschermen tegen Chinees en Indiaas dumpstaal, geleverd ver onder kostprijs.

Hoewel Europese bedrijven vaak betere kwaliteit bieden en dito prijzen rekenen, geldt de heffing van 10% op aluminium - en 25% op geïmporteerd staal - net zo goed voor EU-bedrijven.

Winstwaarschuwing

Dit jaar zou daarmee zo’n 39.000 ton van zijn standaard gebruikte hoogwaardige aluminium niet of te weinig te krijgen zijn in Amerikaanse fabrieken. Alcoa, opgericht in 1888, slikte aanvankelijk veel financiële pijn op de eerste importen vanuit Canada. Enkele weken geleden moest de reus uit Pittsburgh, die vorig jaar $217 miljoen winst draaide op $11,7 miljard groepsomzet, toch een winstwaarschuwing afgeven. Zijn aluminium wordt te duur.

De vrijstellingsaanvraag geldt voor de Canadese dochteronderneming van Alcoa. Daar vandaan levert zij, van al zijn tien fabrieken wereldwijd, verreweg de meeste aluminium richting de VS. De markt kijkt volgens analisten gespannen toe. Alcoa is Amerikaans. Wat echter voor de Canadese import uit de VS voor Alcoa geldt, kunnen Europese bedrijven als ThyssenKrupp en Tata Steel en de kleinere aluniumleveranciers, desnoods via de rechter, opeisen. Zo kunnen ze toch aan bedrijven in de VS tegen verlaagd tarief blijven leveren, is de gedachte.

Eurozonelanden willen als een gesloten front optreden tegenover Washington. „Maar Trump maakt juist liever bilaterale afspraken”, stelt de beleggingsstrateeg Simon Wiersma (ING Investment Office), zoals hem dat vaak zelfs op bedrijfsniveau met investeringsafspraken is gelukt. Daar moeten kansen voor metaalmakers liggen.

Grillig in besluiten

De uitspraak hoe Washington de aanvraag van Alcoa behandelt is vooral vanwege de argumenten belangrijk, omdat Trump uiterst grillig in zijn besluiten is geweest. „Je kunt er heel lastig een lijn uit destilleren”, aldus Wiersma.

Europese bedrijven hebben nog een ander belang, aldus Kelly Roegies van branchevereniging European Aluminium, lobbyend voor tachtig bedrijven met zeshonderd fabrieken en €40 miljard omzet. Het goedkope aluminium dat niet naar de VS gaat, komt voortaan naar Europa. Dat prijseffect is, aangejaagd door de handelsoorlog en minder vraag in China, al zichtbaar. Dit jaar verloor een termijncontract voor aluminium 10% aan waarde. De lobbygroep verzamelt momenteel naarstig data „waaruit kan blijken dat onze Europese industrie schade ondervindt”.