Nieuws/Financieel

Bol.com motor van groei Ahold Delhaize in Nederland

Het distributiecentrum in Waalwijk.

Het distributiecentrum in Waalwijk.

ANP

AMSTERDAM - De groei van Ahold Delhaize in Nederland komt voor het grootste deel voor rekening van de onlineverkopen. Van de totale omzetgroei nam e-commerce in het tweede kwartaal ruim 68% in. De absolute omzetstijging was €84 miljoen.

Het distributiecentrum in Waalwijk.

Het distributiecentrum in Waalwijk.

ANP

Vooral webwinkel bol.com groeit snel. In het vorige kwartaal zette het onlinebedrijf 23,2% meer om. bol.com ontwikkelt zich steeds meer als een platform. Ruim 40% van de verkopen komt nu van ‘derde’ partijen.

Omdat deze bedrijven steeds vaker gebruik maken van het distributiecentrum van bol.com om hun spullen op te slaan, gaat bol.com de capaciteit van zijn net vorig jaar geopende distributiecentrum in Waalwijk, verdubbelen. ,,Omdat de andere bedrijven vaker van onze logistiek gebruik maken en hun producten ook bij ons opslaan, kunnen wij deze sneller leveren’’, zegt een woordvoerster.

Vanaf vandaag kunnen abonnees van Select (kosten €9,99 per jaar) alle 16 miljoen producten van bol.com, ook als het aankoopbedrag onder de €20 ligt, gratis thuisbezorgd krijgen.

Tot nu toe gold dat voor de 300.000 best verkochte artikelen. ,,Verzendkosten vormen de belangrijkste hobbel voor mensen om online te bestellen. We denken dat dit de online-omzet verder zal stimuleren’’, zegt de woordvoerster van bol.com. De gehele online omzet van Ahold Delhaize, inclusief bol.com, ah.nl en de onlineverkopen van Etos en Gall & Gall, kwam in het tweede kwartaal uit op €596 miljoen, een stijging 28,9%.

Bekijk meer van