Nieuws/Financieel

Rijden op waterstof, hoe werkt dat?

Waterstof-tanken raakt steeds meer in, aantal pompstations is nog beperkt.

Waterstof-tanken raakt steeds meer in, aantal pompstations is nog beperkt.

ANP

Nu ook energiereus Shell met subsidie vier waterstoftankstations bouwt, krijgt rijden met elektrische auto’s op waterstof vaart. Maar hoe werkt het?

Waterstof-tanken raakt steeds meer in, aantal pompstations is nog beperkt.

Waterstof-tanken raakt steeds meer in, aantal pompstations is nog beperkt.

ANP

De waterstofauto lijkt op een elektrische auto. Maar anders dan in de elektrische auto’s ontbreekt hier een batterij onder de motorkap.

De waterstof wordt binnen een aantal types in de auto gemaakt, in een brandstofcel dankzij zuurstof uit de lucht die wordt omgezet in water. Dat waterstof is niet de bron, maar de drager van elektriciteit.

Waterstof komt niet uit de grond zoals aardgas. Met de waterstof produceert een motor in dit type auto elektriciteit die de elektromotor in de auto kan aandrijven.

Schoon

Waar benzine en diesel andere auto’s aandrijven, doet waterstof dat dus voor dit type auto’s dat in 2016 uit de garage kwam. Vrijwel alle grote automerken experimenteren er nu mee. In Brabant heeft transportreus VDL overigens zijn eigen waterstoftruck.

TU Delft-studenten racen al enige tijd, met veel succes, op waterstof. Volgens de ANWB zijn de prestaties van waterstofauto vergelijkbaar met die van benzinemotoren.

Studenten van TU Delft verrichten baanbrekend werk met een waterstof-raceauto.

Studenten van TU Delft verrichten baanbrekend werk met een waterstof-raceauto.

ANP

s

Waterstof-rijden wordt nu steeds meer omarmd omdat het milieuvriendelijker is dan benzine, lng of diesel. Het heeft ook toekomst: er is vrijwel een onuitputtelijke bron beschikbaar, anders dan bijvoorbeeld aardgas of benzine.

Het geldt als relatief schoon: het enige restproduct uit je auto is waterdamp uit de uitlaat. En enige warmte natuurlijk.

Tanken in vijf minuten

Voordelen van elektrisch rijden op waterstof zijn ook het relatief grote bereik ten opzichte van de andere batterijauto’s, en dat je binnen vijf minuten een volle tank waterstof getankt kan hebben voor 500 kilometer bereik (bij Toyota). Dat tanken duurt bij de meeste batterijauto’s aanzienlijk langer.

Waterstof wordt onder hoge druk bewaard en getankt. Maar volgens de ANWB is het „voor veelrijders niet de beste keuze”.

Studenten van TU Delft verrichten baanbrekend werk met een waterstof-raceauto.

Studenten van TU Delft verrichten baanbrekend werk met een waterstof-raceauto.

ANP

Bij het transport dat rijdt op waterstof vallen de kosten voor de bouw van popmpstations op termijn, bij minstens twintig miljoen lager uit dan die voor elektrische auto’s, concludeert het Duitse onderzoekscentrum Jülich.

Een nadeel van ’waterstof-rijden’ is dat je een forse tank in je auto krijgt; maar door de technologische vernieuwing is een kleinere opslag steeds gangbaarder aan het worden.

Weinig oplaadpunten

Een ander nadeel is het beperkte aantal tankstations. Aanbieder Fastned werkt in Nederland op eigen kracht aan een heel netwerk van elektrische laadpunten.

Shell gaat de komende tijd vier waterstoftankstations bouwen, naast extra elektrische laadpunten, zo meldt het bedrijf dinsdag. In Duitsland groeit het aantal oplaadplaatsen sneller.

De Shell-tankstations komen in Amsterdam (twee stuks), Den Haag en in het Drentse Pesse te staan. Uiterlijk in 2020 moeten auto’s er terecht kunnen.

Bekijk meer van