Financieel/Geld

Kijken, appen, niet kopen

Modemomentje

Modemomentje

ANP XTRA

Amsterdam - Eén op de tien webshoppers in Groot-Brittannië doen de kleren die ze kopen maar één keer aan, om er een selfie mee te maken, en sturen hun aankopen daarna terug. Brancheclub Thuiswinkel.org ziet die trend ook in Nederland.

Modemomentje

Modemomentje

ANP XTRA

Volgens het onderzoek van de Britse dienstverlener Barclaycard zijn de ’selfiekopers’ niet alleen maar op zoek naar wereldfaam op de sociale media, maar sturen ze de foto’s ook door naar vrienden met de vraag wat die van de aanschaf vinden.

Wie in Nederland een online aankoop doet, heeft standaard veertien dagen om de koop zonder van opgaaf van redenen te ontbinden en het product terug te sturen. Bij veel webshops is dat laatste gratis. Internetreus Zalando zegt dat de helft van de aankopen binnen de bedenktermijn teruggestuurd wordt.

In Groot-Brittannië wordt Snapchat vooral gebruikt om vrienden naar hun mening te vragen, hier is het vooral Whatsapp, zegt directeur beleid Martijn Hos van Thuiswinkel.org. Hij wil ’selfieshoppers’ nog wel waarschuwen: „Als blijkt dat je de kleren, ook met het labeltje er nog aan, een paar dagen gedragen hebt voordat je ze retourneerde, krijg je niet je hele aankoopbedrag terug.”