Air France KLM kondigde twee weken geleden aan dat ze het komend jaar rekent op een krimp van 20%. Hoewel een woordvoerder van Air France bezweert dat er geen sprake is van het aantrekken van nieuw personeel, werd de vacature vorige week dinsdag weer opnieuw geopend. Maandag was de vacature nog te zien. KLM onderhandelt momenteel met minister Hoekstra (Financiën) en de banken over een steunpakket van €2 tot €4 miljard om de coronacrisis te overleven en zoveel mogelijk banen te behouden. Haaks De Franse wervingscampagne lijkt daar haaks op te staan. Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers reageert verrast. „Wij zijn in overleg met KLM over de gevolgen van het coronavirus. Daarbij zullen alle opties worden onderzocht. Mocht er sprake zijn van ruimte bij ons zusterbedrijf, dan zullen we dat onderzoeken. Dit ligt nu niet op tafel”, aldus een woordvoerder. KLM wil niet reageren. De Airbusvloot van KLM staat vrijwel geheel aan de grond en dat zal mogelijk zo blijven tot aan het eind van het jaar. De pilotensalarissen worden momenteel deels opgebracht door de Nederlandse belastingbetaler, middels de zogeheten NOW-regeling. Air France heeft ruim 90 Airbus-vliegtuigen in bestelling staan, hoewel de luchtvaartcombinatie technisch failliet is. Deze grote bestelling is één van de redenen waarom topman Pieter Elbers van KLM aarzelt om afscheid te nemen van zijn eigen Airbus-vloot. Als hij deze toestellen aan de kant zet, dan krimpt KLM veel harder dan Air France. Dat kan ten koste gaan van routes en banen in Nederland.