Nieuws/Financieel

Gewaagde reclamecampagne stuwt online verkopen Nike

Een billboard van Nike waarop NFL-speler Colin Kaepernick te zien is.

Een billboard van Nike waarop NFL-speler Colin Kaepernick te zien is.

EPA

Het besluit om de controversiële footballspeler Kaepernick een belangrijke rol te geven in zijn nieuwe campagne, lijkt goed uit te pakken voor Nike. De online verkopen zijn in de eerste dagen na de bekendmaking met 31% gestegen.

Een billboard van Nike waarop NFL-speler Colin Kaepernick te zien is.

Een billboard van Nike waarop NFL-speler Colin Kaepernick te zien is.

EPA

Dit meldt onderzoeksbureau Edison Trends. Er gingen speculaties dat de omzet juist zou dalen. Kaepernick knielde onlangs tijdens het afspelen van het Amerikaanse volkslied als protest tegen politiegeweld. Dit zorgde zowel voor woedende reacties bij met name fervente Trump-aanhangers als bewondering.

Beleggers weten de reclamecampagne voorlopig nog niet te waarderen. De beurskoers van de Amerikaanse maker van sportartikelen heeft zich amper hersteld van de aanvankelijke daling van meer dan 2%.