Nieuws/Financieel
255138794
Financieel

DSM gaat volledig voor voeding; materialentak in de etalage

Het bioscience centrum van DSM in Delft

Het bioscience centrum van DSM in Delft

Heerlen - DSM gaat zich volledig toeleggen op gezondheid, voeding en bioscience. Het Limburgse voeding- en chemiebedrijf zet zijn materialentak opzij en bekijkt de opties daarvoor. Verkoop is goed mogelijk.

Het bioscience centrum van DSM in Delft

Het bioscience centrum van DSM in Delft

De focus van DSM lag afgelopen jaren al vooral op voeding. Zo namen de Limburgers vorig jaar voor €980 miljoen de Oostenrijkse Erber Group over, leverancier van eubiotica en mycotoxine, schimmels die tegen bacteriën beschermen. Onlangs nam DSM het Amerikaanse First Choice over, maker van op zuivel gebaseerde smaakstoffen. Het concern behaalde afgelopen jaar een omzet van ruim €8 miljard, daarvan kwam €6,4 miljard uit menselijke en dierlijke voeding- en voedingssupplementen. €1,6 miljard werd behaald uit materialen, onder meer vezels en kunststoffen voor de auto-industrie.

Versnelling

„Eigenlijk is het een versnelling van de weg die wij eerder al zijn ingeslagen”, zegt co-ceo Dimitri de Vreeze. „Die versnelling is nodig omdat we in een enorme omslag zitten van het voedselsysteem gedreven door de klimaatverandering en de klimaatdoelstellingen uit Brussel. Ik denk dat we wel van een revolutie in het voedselsysteem kunnen spreken.”

DSM wil een leidende rol spelen in de omslag van van dierlijke naar plantaardige eiwitten en de emissiereductie van de veeteelt. Het verzelfstandigen en mogelijk verkopen van de materialentak geeft het concern extra kapitaal om zijn positie verder te versterken.

Nieuwe divisies

DSM gaat drie nieuwe bedrijfsonderdelen oprichten. De Food & Beverage groep wordt een combinatie van de activiteiten in voeding, dranken en huisdieren en richt zich op op de ontwikkeling van smaak-, textuur- en gezondheidsoplossingen. Deze divisie moet een jaaromzet van ruim €1 miljard behalen. Hier vallen producten onder als de calorievrije zoetstof Eversweet die DSM samen met het Amerikaanse concern Cargill heeft ontwikkeld.

Daarnaast komt er een divisie Health, Nutrition & Care die goed is voor een omzet van €2,5 miljard. Dit bedrijfsonderdeel richt zicht op voeding voor en tijdens de zwangerschap, kindervoeding, voedingssupplementen, medische voeding en persoonlijke verzorging. Hieronder vallen onder meer de vitaminepreparaten.

Animal Nutrition & Health wordt het derde bedrijfsonderdeel en richt zich op de transformatie in duurzame productie van dierlijke eiwitten. Hieronder vallen producten als Bovaer, een goedje dat in het veevoer voor koeien wordt verwerkt om de uitstoot van methaan te verminderen. DSM verwacht met deze divisie een omzet van €3 miljard te genereren.

De verwachte omzet van de drie divisies is opgeteld net zoveel als de voedingsdivisie afgelopen jaar behaalde. „Onze financiële doelstellingen blijven ook na de structuurwijziging gelijk”, zegt co-ceo Geraldine Matchett. „De doelstelling blijft een organische groei van mid-single digit. (groei van rond de 5%, red.)”

Materialen zelfstandig

De nieuwe organisatie moet er 1 januari 2022 staan en zal vanaf dan ook volgens de nieuwe structuur rapporteren. De materialentak zal komende periode op afstand worden gezet en zelfstandig worden aangestuurd. DSM bestudeert nog de strategische mogelijkheden hiervan.

De Vreeze zegt dat er veel geïnteresseerden zijn voor de materialentak. „Ik zeg niet dat binnen een paar weken of paar maanden duidelijk is wat er met Materialendivisie gebeurt, maar het gaat ook geen jaren duren.”