Nieuws/Financieel

Ryanair: claims gedupeerden staking in prullenbak

Dijkstra bv

De Ierse prijsvechter Ryanair heeft passagiers die claims hebben ingediend vanwege de stakingen bij de luchtvaartmaatschappij alvast nul op het rekest gegeven.

Dijkstra bv

Rynair benadrukt in een reactie richting De Telegraaf dat onder Europese wetgeving met verwijzing naar een zaak bij Lufthansa de claims ongegrond zijn en gedupeerde klanten geen compensatie krijgen. “De staking is een gebeurtenis die zich buiten de macht van onze luchtvaartmaatschappij afspeelt”, zegt een woordvoerder van de Ierse prijsvechter.

In Nederland werd anderhalve week geleden gestaakt door het cabinepersoneel en piloten, dat leidde tot het schrappen van circa zestien vluchten. Vervolgens besloot Ryanair de basis in Eindhoven voor de komende winter te sluiten. De vakbonden beraden zich nog op eventuele nieuwe acties.

De Ierse prijsvechter moest dit jaar veel vluchten schrappen als gevolg van de werkonderbrekingen, waardoor tienduizenden reizigers werden getroffen. Alleen al bij EUclaim dienden bijna 4500 mensen uit Nederland, België en Duitsland een verzoek tot compensatie in, aldus de NOS. Het Ryanair personeel strijdt onder meer voor doorbetaling bij ziekte en willen dat het Nederlands arbeidsrecht op hen van toepassing is.

Ryanair gaf EUclaim nog een veeg uit de pan met de uitspraak dat de organisatie alleen is opgericht om gratis publiciteit te krijgen voor hun dure en onnodige diensten. “Wij streven er naar om alle rechtmatige claims binnen 10 werkdagen af te handelen”, aldus de woordvoerder.