Financieel/Ondernemen

STARTER VAN DE WEEK Chordify helpt muzikanten

Liedjes omgezet in simpele akkoorden

Tijmen Ruizendaal, Dion ten Heggeler, Bas de Haas, Jeroen Bransen en Gijs Bekenkamp.

Tijmen Ruizendaal, Dion ten Heggeler, Bas de Haas, Jeroen Bransen en Gijs Bekenkamp.

Menno Bausch Fotografie

Groningen - Een muziekinstrument leren spelen is leuk, maar de meesten hangen hun plectrum binnen een jaar weer aan de wilgen. Chordify maakt het leven van de beginnende muzikant makkelijker met een website die ieder liedje omzet in simpele akkoorden. Via een crowdfundactie willen de oprichters het platform verder ontwikkelen.

Tijmen Ruizendaal, Dion ten Heggeler, Bas de Haas, Jeroen Bransen en Gijs Bekenkamp.

Tijmen Ruizendaal, Dion ten Heggeler, Bas de Haas, Jeroen Bransen en Gijs Bekenkamp.

Menno Bausch Fotografie

Gijs Bekenkamp en Bas de Haas ontmoetten elkaar in 1995, toen ze samen in een bandje gingen spelen. Jaren later schreef wetenschapper De Haas een proefschrift over het automatisch herkennen van akkoorden. Bekenkamp: „Hij vond het zonde om zijn onderzoek in de kast te laten verstoffen en wilde wat doen met de resultaten.”

Aan tafel met Bekenkamp, diens collega Dion ten Heggeler en techneuten José Pedro Magalhães en Tijmen Ruisendaal - allemaal tevens muzikant - ontstond het idee van een website die liedjes omzet in eenvoudige akkoordenschema's. Het sloeg al in de testfase in als een bom. „We kregen vanuit de hele wereld aanvragen, iedereen wilde meedoen”, vertelt Bekenkamp. Met behulp van1500 kritische muziekfans maakten de heren hun Chordify-platform klaar voor de grote lancering begin 2013.

De aftrap tijdens het muziekfestival Eurosonic Noorderslag was een groot feest. „We bereikten zo in één klap een heleboel potentiële gebruikers. Want hoewel Chordify een online product is, zorgt het voor veel zichtbaarheid in de echte wereld. Daar leeft de doelgroep.”

Het bezoekersaantal groeide van een paar honderd naar 1,4 miljoen. „Het is een sneeuwbaleffect”, legt Bekenkamp uit. „Een liedje dat in Frankrijk op Youtube of Soundcloud wordt opgezocht, wordt geïndexeerd als Chordify-nummer en dat zien anderen weer.”

De basisdienst is gratis, geld wordt verdiend met de verkoop van premium features: vertraagd afspelen, het downloaden van akkoordenschema's en binnenkort ook songteksten. „Omdat we bijna allemaal zelf een muziekinstrument spelen, weten we wat de gebruiker wil en we luisteren goed naar feedback.”

Na twee jaar in business ging het zo hard, dat de ondernemers moesten beslissen of ze voor de volle 100% voor Chordify wilden gaan. Iedereen behalve Magalhães koos voor het eerste. „Hij is nog wel betokken en geeft advies over het nieuwe algoritme. Back-end developer Jeroen Bransen is bij het team gekomen om deze te implementeren, zodat de akoordenschema's nog beter worden.”

Het gebruikerspubliek is divers. Een kwart woont in Amerika, maar de dienst is ook populair in Noordwest-Europa en Azië. Op de schouw van de twee Chordify-kantoren schitteren al een aantal internationale awards. De desktopversie was tot nu toe het belangrijkst, maar de mobiele app wint terrein.

Onder meer om deze app te kunnen doorontwikkelen heeft Chrodify een crowdfundcampagne gelanceerd. De ondernemers hebben nog allerlei plannen voor de toekomst, waaronder het bouwen van een online community, zodat gebruikers edits kunnen delen en playlists maken. „Het sociale aspect is heel belangrijk, want muziek laat zien wie je bent!”