Nieuws/Financieel
281453495
Financieel

Alibaba verdient meer dan $30 miljard aan singles

Taylor Swift op het Global Shopping Festival in Shanghai.

Taylor Swift op het Global Shopping Festival in Shanghai.

SHANGHAI - De traditionele vrijgezellenfeestdag heeft Alibaba dit jaar opnieuw geen windeieren gelegd. De Chinese webgigant boekte maandag al een omzet van meer dan $30 miljard.

Taylor Swift op het Global Shopping Festival in Shanghai.

Taylor Swift op het Global Shopping Festival in Shanghai.

Het winkelfeest voor vrijgezellen als alternatief voor Valentijnsdag wordt sinds 2009 jaarlijks op 11 november georganiseerd, waarbij flinke kortingen worden gegeven. De datum 11/11 verwijst naar singles. Dit jaar huurde Alibaba artiesten als Taylor Swift in om de verkopen via een speciale tv-show extra te stuwen.

Het resultaat van de populaire koopdag is belangrijk voor Alibaba, dat later deze maand een belang naar de beurs in Hongkong wil brengen. Het bedrijf hoopt hier $15 miljard mee te verdienen. Dit zou de grootste beursgang op de beurs in Hongkong in bijna tien jaar zijn. De webgigant kampt de laatste jaren met stevige concurrentie van prijsvechters JD.com en Pinduoduo.

Door de populariteit van Singles’ Day in Azië groeit het evenement wereldwijd. Ook enkele Nederlandse webwinkels doen dit jaar mee, waaronder Bol.com en BCC.