Donderdag maakte de luchtvaartmaatschappij bekend dat ze tot halverwege maart alle vluchten opschort. „Azië is een belangrijke markt voor KLM, dus ze gaan dit wel voelen”, zegt analist Jos Versteeg van InsingerGillissen. „De brandstofkosten zijn echter momenteel laag, dat is een geluk bij een ongeluk.” KLM investeerde samen met partners in de afgelopen vijftien jaar fors in de verbindingen met China, waardoor er wekelijks honderd vluchten zijn vanaf Schiphol naar het verre Oosten. Daarvan voerden KLM en partners 59 vluchten uit. Het aantal vluchten vanaf Schiphol naar Groter China is nu teruggevallen naar twintig stuks per week. Van de totale omzet van de luchtvaartcombinatie is de Chinese markt goed voor 14%, in totaal voor KLM ongeveer €1,5 miljard. Bijna een maand vallen nu vrijwel alle vluchten weg, en een gedeelte van de vluchten wordt gedurende twee maanden niet uitgevoerd. Dat betekent dat de som op bijna €200 miljoen aan omzetverlies voor KLM komt, zoals het er nu voor staat. Hetzelfde geldt overigens voor Air France, maar de Fransen zijn iets minder blootgesteld aan de Chinese markt dan KLM. In totaal zitten ongeveer 500 KLM-stewardessen en -piloten thuis als gevolg van het staken van de vluchten naar China. „Nu KLM niet vliegt optimaliseren we onze vloot en zal mogelijk onderhoud eerder plaatsvinden. Voor de piloten geldt dat we de roosters iets verlichten en de ruimte gebruiken om extra training te doen”, zegt een woordvoerder. Op Hongkong en Tapei vliegt KLM vooralsnog wel. Insiders schatten het aantal toestellen dat op China wordt ingezet op ongeveer tien per week, de luchtvaartmaatschappij doet daar geen mededelingen over. Loonsverhoging De olieprijs steeg begin januari als gevolg van spanningen in het Midden-Oosten tot boven de $60 per vat, inmiddels is dit door de uitbraak van het coronavirus teruggevallen tot $51 per vat. Dat is een opluchting in de coronacrisis, want de kerosine is goed voor circa een derde van de totale kosten van de luchtvaartcombinatie. Daar staat tegenover dat er vorig jaar forse loonsverhogingen zijn uitgedeeld, zowel bij KLM als bij Air France. Over twee weken presenteert de Air France KLM de jaarcijfers, die naar verwachting iets lager zullen uitvallen dan in 2018, zo rond de €800 miljoen. Overigens blijft een winstwaarschuwing omtrent het coronavirus vooralsnog uit. Vooral Air France heeft het moeilijk. De Fransen proberen het lek boven te krijgen door de aanschaf van nieuwe, efficiënte Airbus A350 en door meer duurdere stoelen te verkopen. De vraag is of dat lukt, nu de economie een forse klap krijgt door het coronavirus. Topman Ben Smith beloofde dit jaar een verbetering in de resultaten. Maar in totaal dreigt er dit jaar al €350 miljoen aan omzet te verdampen. „Het is niet in het hoogseizoen, dat scheelt. Het geld wordt verdiend in de zomer”, zegt Versteeg.