2976201
Financieel

Jumbo krikt verkopen stevig op

Veghel - Supermarktconcern Jumbo heeft zijn verkopen in 2018 met bijna een tiende opgekrikt. Naar eigen zeggen is de marktpositie verder verstevigd door de overname van EMTÉ-supermarkten en de opening van nieuwe Jumbo-filialen.

Inclusief de nieuwe EMTÉ-zaken en restaurantketen La Place groeide de omzet met 683 miljoen euro naar 7,8 miljard euro. Daarvan kwam dik 7,4 miljard euro voor rekening van echte Jumbo-supermarkten, waar de verkopen op eigen kracht met bijna 4 procent vooruit gingen. De grootgrutter uit Veghel kreeg daarbij meer bestellingen voor boodschappen binnen via de webwinkel en de Jumbo-app. Er zijn geen winstcijfers naar buiten gebracht.

Jumbo en branchegenoot Coop lijfden afgelopen jaar EMTÉ in van groothandelsbedrijf Sligro. Later verdeelden ze de winkels. Eind 2018 waren 23 van de 79 door Jumbo overgenomen EMTÉ-filialen al omgebouwd naar een Jumbo. Mede daardoor groeide het totale winkelbestand van Jumbo met 33 naar 618 stuks.

La Place

In de loop van 2018 is Jumbo tevens begonnen met het verkennen van de Belgische markt. Inmiddels zijn er al voor enkele tientallen locaties contracten afgesloten. Jumbo verwacht dat de eerste filialen bij de zuiderburen in het vierde kwartaal van dit jaar opengaan.

De omzet van restaurantketen La Place groeide vorig jaar verder gestaag, met 21 procent naar ruim 150 miljoen euro. De keten kreeg er acht restaurants bij, onder meer in de Efteling en Madrid. La Place is daarbij vaker te zien langs snelwegen, op luchthavens en in treinstations. Op dit soort plekken verwacht La Place, dat voorheen onderdeel was van warenhuisketen V&D, komende jaren nog flink te kunnen groeien.