Financieel/Geld
298552823
Geld

Online opzeggen abonnement vaak onnodig ingewikkeld

Amsterdam - Online een abonnement afsluiten is zo gepiept. Daarentegen wordt het consumenten onnodig lastig gemaakt om zo’n abonnementen ook online weer op te zeggen. Dat constateert de waakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) na onderzoek bij verschillende aanbieders.

De regel is volgens de ACM dat een online afgesloten abonnement ook online opgezegd moet kunnen worden. Die mogelijkheid moet dan ook makkelijk op de website te vinden zijn. Dus niet eerst drie doorklikken voor je op de opzegpagina komt.

Toch maken veel bedrijven het consumenten onnodig lastig constateert de ACM. Bij enkele bedrijven van de negen onderzochte aanbieders was online opzeggen helemaal niet mogelijk. Waar dat wel kon werd er sterk gestuurd op telefonisch opzeggen.

Op die manier proberen zij klanten toch te overtuigen niet op te zeggen met een nieuw aanbod als lokkertje. Consumenten voelen zich dan onder druk gezet om het abonnement aan te houden.

Bevestiging

De ACM controleerde loterijen, kranten en tijdschriften, maar het online kunnen opzeggen van een abonnement geldt voor alle aanbieders, stelt de ACM. De gecontroleerde bedrijven hebben toegezegd online opzeggen eenvoudiger te maken.

Consumenten moeten van zo’n opzegging schriftelijk of per e-mail een bevestiging krijgen bevestigen aan de consument en melden per wanneer het abonnement wordt.