2991995
Geld

ACM haalt dubieuze doorschakelnummers uit de lucht

Klanten hingen onnodig lang in de wacht. Beeld ter illustratie

Klanten hingen onnodig lang in de wacht. Beeld ter illustratie

Amsterdam - De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft twee telefoonnummers van doorschakeldienst Telingo ingetrokken omdat er misbruik werd geconstateerd. Bellers bleven onnodig lang in de wacht.

Klanten hingen onnodig lang in de wacht. Beeld ter illustratie

Klanten hingen onnodig lang in de wacht. Beeld ter illustratie

Gedupeerde consumenten krijgen automatisch hun geld terug, ze hoeven daar niets voor te doen.

Telinfo, een bedrijf dat bellers doorverbindt naar klantenservices en particuleren, liet bellers volgens de ACM bijna standaard tien minuten in de wacht staan. Daar moest ook nog eens per minuut voor worden betaald.

Vaak werd na tien minuten wachten ook nog eens de verbinding verbroken, maar af en toe werd doorverbonden.

Duizenden telefoontjes

In totaal gaat het om enkele duizenden telefoontjes. Mensen die tussen 7 september en 3 oktober 2018 gebeld hebben naar nummers van Telinfo, krijgen hun telefoonkosten terug van hun telecomaanbieder. Hiervoor hoeven zij zelf niets te doen.

„Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat een exploitant ze niet onnodig lang aan de lijn houdt en dat daadwerkelijk een dienst wordt aangeboden”, aldus ACM-bestuurslid Henk Don.