Financieel/Ondernemen
300460883
Ondernemen

Column: Zzp’ers en hun naïeve enthousiasme

Wat gaat er toch precies om in de koppies van al die zzp’ers? Ze waren in ieder geval dolblij met de brief van de Belastingdienst enkele weken geleden. Het oude burgerservicenummer wordt namelijk vervangen door een nieuw btw-id, zo luidde de aankondiging. Om de privacy van de zzp’er beter te beschermen.

Over privacy valt inderdaad veel te zeggen, maar we waren het er sowieso met z’n allen wel over eens dat het niet goed was dat het burgerservicenummer fraudegevoelig was. Daarom een nieuw btw-id. We hebben de digitale slechte slimmeriken weer even op achterstand gezet.

Complimenten

Daarom op social media veel complimenten voor de Belastingdienst (’Leuker kunnen we het wél maken!’). Die was er namelijk in geslaagd om al begin oktober aan de 1,3 miljoen eenmanszaken in Nederland de brief te sturen. Regeren is immers vooruitzien want zzp’ers moeten het nieuwe btw-id per 1 januari 2020 verplicht op de eigen website, facturen en ander briefpapier vermelden.

Het was ook wel weer tijd voor wat blijheid bij het klaagdeel van de (wannabe-)ondernemers van Nederland.

Wat ik zoal las in al die vrolijke tweets en feestelijke posts? „Eindelijk meer privacy!” „Fraude behoort nu tot het verleden!” „Het was echt een groot gevaar als kwaadwillenden zomaar met jouw privacy aan de haal konden gaan!”

Eerlijk is eerlijk; de zzp’ers hebben gelijk. Goed dat dit privacy-knelpunt is opgelost. Hun jarenlange geklaag – publiekelijk getrokken door diverse kritische zzp’ers – heeft zich uitbetaald. Proficiat!

Een beetje dom?

Maar toch hè… Zijn die zzp’ers nu naïef enthousiast of gewoon een beetje dom?

Want… het is toch eigenlijk té grappig (lees: te bizar!) voor woorden dat diezelfde zzp’ers met name op Twitter, Facebook en Instagram tegelijkertijd – soms zelfs op dezelfde dag! - juist álles van hun privacy weggeven. Dus op het ene moment volop juichen om het constructieve besluit van de Belastingdienst maar dan op het andere moment de echo van je nog niet geboren zoon publiekelijk delen op Instagram en Facebook. De eigen embryo van een week of twaalf heeft een half jaar vóór zijn eigen geboorte al geen privacy meer met deze naaktfoto.

Dubbele beenbreuk

Of, juichen om de nieuwe btw-id en dan parallel op Facebook gezellige foto’s inclusief half dronken selfies delen van de heerlijke wijnreis door Toscane, waar begin oktober nog net de zon volop scheen. En dan vraag ik me af of de mensen op de achtergrond, die toevallig ook op de foto staan, weten dat ze her en der volop worden gedeeld. Ik zag ook een post voorbijkomen waarin een zzp’er vertelde met een dubbele beenbreuk in het ziekenhuis te liggen. Aangereden op de fiets. En dan (uiteraard!) een foto van de zzp’er met pech, liggend (en overigens niet al te flatteus) in een ziekenhuisbed. Ingecheckt in het ErasmusMC.

En de volgende was helemaal te mooi voor woorden: een triomfantelijke zzp’er op Twitter op de foto met de brief van de Belastingdienst in de hand. Even inzoomen en je las haar nieuwe btw-id gewoon. En, wat ik overigens best vaak zie: laptoppende zzp’ers op de onbeveiligde en openbare wifi van het wegrestaurant.

Zucht. Naïef enthousiasme dus ten aanzien van privacy.

Daarom is de vraag méér dan gerechtvaardigd: wat gaat er toch rond in de koppies van al die zzp’ers?