303453
Financieel

STARTER VAN DE WEEK

Rompslomp uit zeevracht halen

Oprichter Jarell Habets van Shypple.

Oprichter Jarell Habets van Shypple.

Wie goederen wil verschepen via zeevracht, kan bij het vergelijken van offertes rekenen op een onoverzichtelijke papierwinkel en verborgen kostenposten. Als ’online expediteur’ wil Shypple orde scheppen in de chaos. Het doel: de wereldhandel versimpelen door verschepen makkelijk te maken.

Oprichter Jarell Habets van Shypple.

Oprichter Jarell Habets van Shypple.

Oprichter Jarell Habets ging na zijn studie International Business en Finance aan het werk als rechterhand van een ondernemer in de zeetransportsector. „Een te gekke ervaring”, maar de sector sprak hem niet zo aan en hij ging de investeerdersbranche in.

Online expediteur

Toch wist zijn oude werkgever hem terug te halen, dit keer als compagnon. Habets had inmiddels geleerd hoe je een bedrijf toekomstbestendig maakt en zag met eigen ogen hoe complex de zeetransportsector in elkaar zit: „Informatie van rederijen krijgen en vergelijken is ingewikkeld en vreet tijd. Bovendien krijg je achteraf verborgen kosten.”

Zo ontstond het idee voor Shypple: een online expediteur die prijzen en partijen inzichtelijk maakt. Habets begon alleen, maar werd al snel vergezeld door de Deense Søren Hedegaard, die zich in als cto in de firma inkocht.

Verschillende eisen

Om uit te leggen wat Shypple doet, maakt Habets de vergelijking met een reisbureau. „Net als een vakantie is een zeevrachtverscheping een aaneenschakeling van diensten. Iedere zending heeft verschillende eisen.” Dat wordt momenteel handmatig uitgezocht en geselecteerd. „Soms duurt het wachten op offertes wel twee dagen. Die extra tijd moet expediteur terugverdienen via de offerte.”

Shypple biedt en webtool, waar de klant de laad- en loslocatie, verzenddata en andere vrachtgegevens invult en met een druk op de knop een prijsoverzicht van verschillende opties heeft. Shypple maakt bovendien de hele supply chain inzichtelijk. Het is gemakkelijk te zien welke vracht wanneer aankomt, in welke containers, de kostenverdeling en eventuele vertraging.

Weinig vernieuwing

„Zeetransport is geen sexy sector en er wordt weinig geïnnoveerd wat betreft bedrijfsvoering, terwijl je enorme verbeteringen kunt aanbrengen. En er gaat zo veel geld in om”, aldus Habets. Het bedrijf, dat op commissie verdient, groeit nu met 30% per maand en loopt mee in een investeringsronde. Habets: „De markt is enorm. Alleen al in Rotterdam komen en gaan jaarlijks zes miljoen containers. En het model is goed op te schalen naar het buitenland, want alle processen zijn universeel.”

Traditionele expediteurs zijn niet altijd blij met Shypple. „Dat is niet gek, want wij nemen veel werk uit handen. Maar de meeste boekingen hebben toch een menselijk oog nodig.”