3034901
Financieel

Column: Bangmakerij over no-deal Brexit

De Brexit-soap kent iedere dag weer een nieuwe cliffhanger. Een ‘cruciale’ stemming in het Britse parlement. Een ‘laatste kans’ voor Theresa May. Of een ‘allesbeslissende’ vergadering in Brussel. Ondertussen gebeurt er eigenlijk weinig.

Maar klokslag 00.00 in de nacht van 29 op 30 maart zal de wereld er volgens de media en politici ineens heel anders uitzien. Dan treedt het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie (EU).

En in het geval van een no-deal zal dat volgens deze bangmakers gepaard gaan met voedsel- en medicijntekorten in het VK. Kilometerslange files voor Hoek van Holland en Calais zullen het verkeer totaal ontwrichten.

Over vrachtwagenfiles gesproken: Dagelijks staat er op de E40 tussen de Nederlandse grens en Antwerpen een rampzalige tientallen-kilometerslange file voor de Antwerpse haven. Dus daar hebben we alvast helemaal geen Brexit voor nodig!

De Engelsen blijven er trouwens verdacht rustig onder. Zij maken zich volgens mij een stuk minder druk dan wij op het vasteland. ‘Keep a stiff upper lip and carry on’ luidt daar het adagium.

Al die doemscenario’s doen mij erg denken aan de vooravond van 31 december 1999. Ook toen zou het dagelijks leven (wegens datum geïnduceerde computerstoringen) tot stilstand komen. Er gebeurde helemaal niets. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat er toen wel degelijk nuttig voorbereidend werk is verzet in de ICT-industrie.

Maar kan ik op zaterdag 30 maart nog naar Engeland reizen? Ongetwijfeld! Maar neem wel uw (geldige) paspoort mee. Engeland (en Ierland!) kenden overigens altijd al douanecontroles voor personenvervoer, want ze behoorden niet tot de Schengenzone. Dus ook hier weinig nieuws onder de zon.

Dan nog even over die ‘arme’ kleine MKB’er die naar Engeland exporteert. Hij zou absoluut het haasje zijn na een no-deal Brexit. Onmogelijk om zelfs nog maar een schroefje of boutje over de Noordzee te krijgen. Wat een gezeur!

Neemt u maar van mij aan dat het binnenhalen van een order en de financiering vele malen moeilijker zijn dan een paar douaneformulieren invullen. Dat kun je trouwens makkelijk uitbesteden aan gespecialiseerde douaneagenten.

En vergeet niet dat een klant in Engeland hetzelfde belang heeft als de Nederlandse leverancier. Dus die zal ook zijn stinkende best doen om de zending zo snel mogelijk door de douane te krijgen.

Begrijp me goed: ik zeg niet dat er geen consequenties kleven aan een no-deal Brexit. Zijn die ergerlijk? Ja. Zijn er extra kosten? Zeker. Vertraging? Ongetwijfeld. Maar een deal-breaker? No-way!

Rombout Kerstens is directeur van Keyword Info Systems BV. www.keyword.nl