Nieuws/Financieel
3066900
Financieel

Omzet Nederlandse webwinkels groeit explosief door

Pakjes worden voor verzending gesorteerd in het distributiecentrum van Bol.com.

Pakjes worden voor verzending gesorteerd in het distributiecentrum van Bol.com.

Den Haag (DFT) - De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels lagen in de eerste drie kwartalen van 2018 bijna 19% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Pakjes worden voor verzending gesorteerd in het distributiecentrum van Bol.com.

Pakjes worden voor verzending gesorteerd in het distributiecentrum van Bol.com.

Bij Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel waren de internetverkopen 26% hoger, meldt Centraal Bureau voor de Statistiek. Pure webwinkels in Nederland zetten in de eerste drie kwartalen ruim 14% meer om.

De totale omzet van de Nederlandse detailhandel was in de eerste drie kwartalen van 2018 ruim 3 procent hoger.

In 2017 steeg de omzet van webwinkels van retailers 19,5%. In 2016 bedroeg de groei 18,7%.

Nederlandse consumenten hebben in het derde kwartaal van 2018 voor meer dan 400 miljoen euro aan spullen gekocht bij buitenlandse webwinkels uit de Europese Unie, zoals bijvoorbeeld het Duitse Zalando en het Britse Asos. Dat is een stijging van 14% vergeleken met een jaar eerder

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen wel slechts een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2017 ging het om nog geen 2% van de totale detailhandelsomzet in Nederland.