Nieuws/Financieel
3068101
Financieel

Boze XS4all-klanten dreigen met eigen internetaanbieder

XS4all stond aan de basis van het toegang tot internet voor particulieren in Nederland.

XS4all stond aan de basis van het toegang tot internet voor particulieren in Nederland.

Boze XS4all-klanten willen desnoods met een eigen internetaanbieder komen als KPN de stekker uit de provider trekt. Dat zegt de initiatiefnemer achter een petitie tegen het opheffen van XS4all, Kirsten Verdel.

XS4all stond aan de basis van het toegang tot internet voor particulieren in Nederland.

XS4all stond aan de basis van het toegang tot internet voor particulieren in Nederland.

Sinds KPN begin deze maand bekendmaakte dat het de merken XS4all, Telfort en Yes wil opdoeken om ze voortaan onder de vlag van het hoofdmerk KPN te scharen, hebben meer dan 45.000 mensen hun handtekening gezet onder een petitie tegen het verdwijnen van XS4all.

Voor de 200.000 klanten zou er volgens KPN echter niets veranderen. Zij zouden hetzelfde ’premiumproduct’ krijgen als ze gewend zijn, maakte het bedrijf bij het ontvouwen van de plannen bekend. De integratie van XS4all door het KPN-merk zou binnen een jaar of twee moeten plaatsvinden.

Uit een gesprek tussen verontruste klanten van XS4all en vertegenwoordigers van het telecombedrijf deze week bleek volgens Verdel dat KPN’s hoofd consumentenmarkt Jean-Pascal van Overbeke ’het niet begrijpt’, zegt Verdel. Volgens een woordvoerder van KPN heeft het bedrijf echter ’goed geluisterd’ en ’begrijpt het de emoties die er zijn bij het op termijn uitfaseren van het merk XS4all’.

’Emoties verward met betrokkenheid’

Een verklaring van het ’actiecomité’ dat het gesprek aanging, verwart KPN echter ’emoties, met betrokkenheid’ en ziet het de ’unieke waarde van het merk niet in’. Voor Verdel hoort daarbij naast zakelijkheid, de helpdesk en techniek ook het maatschappelijke engagement dat de provider altijd heeft getoond op het gebied van privacy en veiligheid op internet ’en een visie over hoe het internet er over 25 jaar uitziet’.

Verdel zegt dat inmiddels wordt gedacht over met een alternatief dat er ’hoe dan ook moet komen’ voor mensen die niet mee willen naar KPN, als de telecomprovider niet verder gaat met XS4all zoals haar medestanders en zijzelf dat graag zouden zien. Dat zouden er volgens haar duizenden zijn. Over zo’n alternatief zou het comité met diverse partijen contact hebben gehad, maar op namem wil Verdel niet ingaan.