Nieuws/Financieel
3091257
Financieel

Unilever waarschuwt voor uitdagende markt

Een boodschappenmandje met producten van Unilever.

Een boodschappenmandje met producten van Unilever.

Rotterdam - Consumentengoederenconcern Unilever verwacht dat de marktomstandigheden dit jaar ,,uitdagend'' blijven. Dat zei topman Alan Jope bij de presentatie van de jaarcijfers.

Een boodschappenmandje met producten van Unilever.

Een boodschappenmandje met producten van Unilever.

Dat komt onder meer door het afnemende consumentenvertrouwen in vooral in Latijns-Amerika. De autonme omzetgroei kwam afgelopen jaar uit op 3,1%, net binnen de gewilde 3-5%. De nettowinst van Unilever nam door kostenbesparingen en meer efficiëncy fors toe tot €9,8 miljard. Dat was in 2017 nog €6,5.

"’Jope moet aan de bak’"

Dit vindt DFT-verslaggever Harry van Gelder.

,,De nieuwe topman Alan Jope zal aan de bak moeten. In Davos zei hij dat sommige massaproducten in de portfolio het moeilijk hebben. Aan hem de taak om die aan de praat te krijgen of af te stoten. Dat zal nodig zijn om de autonome groei binnen de gewenste bandbreedte van 3-5% te houden. In de opkomende markten gaat het goed, maar de traditionele markten profiteerden vooral van ijsverkoop in de lange warme zomer. Daar kan je niet op blijven vertrouwen.’’

Twitter: @harryvgelder

Unilever deed het vooral goed in de opkomende markten ( Azië). In Europa moest het Brits- Nederlandse bedrijf het vooral hebben van goede ijsverkopen. In Latijns Amerika was de autonome omzetgroei negatief (-0,4%). Dat kwam door hyperinflatie in Argentinië en een staking van truckchauffeurs in Brazilië.

Unilever verkocht dit jaar de margarine-divisie en gaf het bedrag van ruim €6 miljard terug aan de aandelhouders.