Nieuws/Financieel
3091940
Financieel

ING-klanten komen in Tsjechië uit

AMSTERDAM - Klanten van ING zijn woensdagavond en donderdagmorgen na het inloggen op het internetbankieren op de website van ING Tsjechië gestuit. De bank spreekt van een ‘tijdelijke fout’, die inmiddels is hersteld.

Veel klanten schrokken zich echter een hoedje nadat zij na het inloggen bij ING op een website voor Oost-Europese zinnen terechtkwamen. „ING gehackt !!!!!!!”, mailde een bezorgde lezer naar De Telegraaf.

De storing werd veroorzaakt door ‘een aanpassing in het it-systeem’ van ING, zo laat een woordvoerder van de bank donderdagmorgen. Klanten die op de website inlogden werden hierdoor doorgeleid naar de storingspagina van ING Tsjechië. „Het probleem is sinds half 8 vanmorgen opgelost”, aldus de woordvoerder. Zij benadrukt dat er ‘geen sprake is van een hack’.

De klantenservice van ING meldde donderdagochtend dat de telefoon ‘roodgloeiend’ stond vanwege ‘problemen met de website’. Klanten die nog altijd bij ING Tsjechië uitkomen worden geadviseerd de cache (het surfgeheugen) van hun browser leeg te maken.

Het is echter niet het eerste probleem dat ING sinds de jaarwisseling ondervindt met internet- en mobiel bankieren. Twee weken geleden konden klanten op de app van ING tijdelijk geen saldo zien. Tegelijk waren er storingen met pinnen bij betaalautomaten en overboekingen. Ook Rabobank had de afgelopen weken enkele storingen met het mobiel bankieren.