Financieel/Ondernemen

STARTER VAN DE WEEK

’De Nike van het luieren’

Vlnr Karel Bosman, Michiel Dicker en Rob ten Hoove van Pockies. „Na een week waren de eerste drie dozen al leeg.”

Vlnr Karel Bosman, Michiel Dicker en Rob ten Hoove van Pockies. „Na een week waren de eerste drie dozen al leeg.”

Foto Anko Stoffels

Amsterdam - „Toen we op Schiphol 22 dozen met onderbroeken zagen staan, zonk de moed ons in de schoenen. We hadden duizenden euro in rook op laten gaan”, blikt mede-oprichter van Pockies Michiel Dicker terug.

Vlnr Karel Bosman, Michiel Dicker en Rob ten Hoove van Pockies. „Na een week waren de eerste drie dozen al leeg.”

Vlnr Karel Bosman, Michiel Dicker en Rob ten Hoove van Pockies. „Na een week waren de eerste drie dozen al leeg.”

Foto Anko Stoffels

Maar het liep heel anders met deze ’studentengrap’, want de boxers met zakken gaan als warme broodjes over de toonbank.

Het avontuur begon bijna vier jaar geleden in Groningen, toen Dicker ongedoucht op de bank lag en naar de keuken moest. Maar ja, waar laat je dan je telefoon? Of iets anders wat je wil meenemen? Een grapje tegen huisgenoot Karel Bosman over het voordeel van zakken in boxershorts was het begin van een onverwacht succesvol project.

Geen ervaring

Niet gehinderd door enige ondernemerservaring investeerden ze, samen met huisgenoot Rob ten Hoove, al hun spaargeld in 2000 onderbroeken. Het studentenhuis waar de heren woonden veranderde in een loods en de kamer van Ten Hoove diende als distributiecentrum.

Op de dag van de lancering was de website eigenlijk maar half af. De ondernemers lieten vrienden in een Pockie poseren voor de camera van een bevriende fotograaf en hoopten op het beste. Dicker: „Maar na een dag hadden we een kwart verkocht, ongelooflijk! En na drie weken waren de dozen leeg.”

Uitbreiding

Dicker dacht dat het niet beter kon worden dan dit: „Ik riep: we zijn rijk, we gaan op vakantie!” Maar Bosman en Ten Hoove wilden terug naar de tekentafel. De nieuwe collectie kwam anderhalve maand uit en dat was een belangrijk moment: nu zou blijken of de Pockie een hype was geweest of niet.

Niet dus. Inmiddels kunnen de ondernemers (niet heel royaal, maar toch) leven van inkomsten uit het bedrijf. Dicker zit in de laatste fase van een master Journalistiek, Bosman en Ten Hoove zijn al fulltime met Pockies bezig. Laatstgenoemde is het zakelijk brein, regelt alle financiën en de achterkant van de website. De andere twee zijn van de marketing en van de klantenservice.

Heren- en vrouwenversie

Na een wissel van producent is het assortiment inmiddels flink uitgebreid. Na de vrouwenversie van Pockies lanceerden de heren onlangs een shirt, in samenwerking met rapper Hef. Na de zomer volgt een Pockies-versie van de djellaba. Dicker: „We zijn een beetje de Nike van het luieren, we zitten tussen leisure en sportswear in.”

Want de onderbroek heeft meer functies dan comfort op luie dagen: handig voor onder je sportkleding, om je telefoon in te stoppen, of als je op reis je paspoort veilig wilt opbergen. „Daarna gaan we hopelijk de grens over. Iedereen moet een Pockie in de kast hebben!”