Nieuws/Financieel
31103
Financieel

Toekomstige Europese bankenwet levert nu al resultaat op

Centrale bankrekening

AMSTERDAM - De Europese wet die consumenten eigenaar maakt van de gegevens en toegang van hun bankrekening lijkt op voorhand geslaagd. Een jaar voor invoering schieten de innovaties uit de grond, ook voor zakelijke klanten.

De Europese bankenwetgeving PSD2 gebiedt banken vanaf 1 januari 2018 andere partijen toegang geven tot bankgegevens van klanten die daar expliciet toegang voor geven. Vanaf die datum is namelijk niet de bank, maar de klant eigenaar van zijn bankgegevens. Zo zou het voor techbedrijven makkelijker moeten worden apps voor slimme huishoudboekjes of betaalmanieren voor webwinkels te maken.

De verwachting van Brussel dat concurrentie leidt tot beter en goedkoper betaalgemak lijkt reëel. De afgelopen maanden verschenen diverse innovaties die inspelen op de aanstaande PSD2-wetgeving. Vooral banken experimenteren zelf intensief met de mogelijkheden, omdat zij vrezen het rechtstreekse contact met klanten en dus hun bestaansrecht te verliezen

Zo test ING bijvoorbeeld in Groot-Brittannië met Yolt; een financieel huishoudboekje waar consumenten rekeningen van meerdere banken aan kunnen koppelen. Ook is er de betaalapp Twyp, die in Nederland flopte maar wel aansloeg in Spanje. ABN Amro had meer succes met Tikkie; een app waarmee gebruikers, ook niet ABN-klanten, op hun mobiele telefoon via WhatsApp betaalverzoeken kunnen versturen. Dit leidde er weer toe dat andere banken deze innovatie snel in hun eigen bankapps gingen inbouwen.

Langzaam ontdekken ontwikkelaars dat PSD2 ook mogelijkheden voor zakelijke diensten biedt. ING lanceerde in alle stilte voor internationale bedrijven, multinationals of webwinkels de dienst Virtual Cash Management. Hiermee kunnen bedrijven ‘virtuele’ bankrekeningen uit verschillende Europese landen aan één centrale bankrekening koppelen.

„Klanten en leveranciers betalen naar een nationale rekening, omdat zij dit soms graag willen of de nationale regelgeving dit eist. Met dit systeem gaat het geld echter direct naar de centrale rekening in het eigen land. Op die manier beschikt een bedrijf over een optimale cashflow, snellere betalingen, betere boekhoudinformatie en minder renterisico’s”, aldus Dick Oskam, hoofd Sales bij de afdeling Transaction Services.

Niet alleen in meerdere landen opererende multinationals hebben volgens Oskam iets aan de dienst, ook het werk in Europa van mkb-bedrijven en webwinkels moet er mee verbeteren. Oskam: „Een bestelling in het buitenland kan met enkele uren versneld worden, omdat een klant altijd aan een lokale bankrekening betaalt terwijl de administratie dit direct verwerkt via de centrale rekening.”

De Nederlandse grootbanken werken al enige tijd via het Financiële Rapportages Coöperatief (FRC) aan technische innovaties om boekhoudprogramma’s van zakelijke klanten aan te laten sluiten op hun systemen. Met de jaarwisseling kunnen bedrijven via Standard Business Reporting (SBR) te voldoen aan de wettelijke verplichting om hun jaarrekening digitaal aan te leveren bij de Belastingdienst en Kamer van Koophandel. „Dit proces wordt zo minder foutgevoelig. Over verloop van tijd wordt ook een meerjarig digitaal archief opgebouwd”, zegt FRC-voorzitter Berend Dinkla. „Bovendien kunnen banken het kredietverleningsproces aan ondernemers met SBR versnellen.”

ING lijkt dit voor Virtual Cash Management te hebben doorgetrokken in ‘advanced business reporting’. Dit kan betalingsoverzichten van de centrale rekening koppelen worden aan externe boekhoudprogramma’s van bedrijven. „De rapportage-tool van ING kan nu ook standaardinformatie van bankrekeningen bij andere banken via het mondiale betalingssysteem SWIFT meenemen. Maar over een jaar kunnen die gegevens via PSD2 ook realtime meegenomen worden. Omdat de tool zelflerend is en uitgebreide rapportages kan leveren, krijgt de klant inzicht in wat er gebeurt. Zo kun je betere cashflow-vooruitzichten maken.”