Nieuws/Financieel
3121976
Financieel

Reclamereus Publicis luidt noodklok

Amerikaanse klanten geven minder uit, reclameinkomsten marketingbureau Publicis lopen fors terug.

Amerikaanse klanten geven minder uit, reclameinkomsten marketingbureau Publicis lopen fors terug.

Amsterdam (DFT) - Reclame- en marketingbureau Publicis waarschuwt bij zijn kwartaalresultaten voor fors afnemende inkomsten, ook zichtbaar in de rest van de sector. Amerikanen besteden aanzienlijk minder.

Amerikaanse klanten geven minder uit, reclameinkomsten marketingbureau Publicis lopen fors terug.

Amerikaanse klanten geven minder uit, reclameinkomsten marketingbureau Publicis lopen fors terug.

Zijn aandeel verloor donderdag 12% op de beurs, de sterkste daling sinds 2002.

Het werd de grootste daler in Europa onder de hoofdfondsen. Sectorgenoten WPP, Interpublic en Omnicop verloren eveneens direct tot 6% waarde.

De jaaromzet van Publicis bedroeg 8,97 miljard tegen een verwacht resultaat van €9,19 miljard. Zijn nettowinst ging naar €944 miljoen, terwijl analisten rekenden op 952 miljoen.

Publicis heeft grote multinationals als klant zoals Campbell Soup, McDonald’s, GlaxoSmithKline en Fiat Chrysler. De advertentie-inkomsten verdwijnen steeds meer naar sociale media Facebook, Amazon en Alphabet (Google), constateren de advertentiebedrijven opnieuw.

Onverwacht

Analisten van zakenbanken JPMorgan en Deutsche Bank waardeerden Publicis direct af. Citigroup ziet een echo van het verlies van zomer vorig jaar, toen zakte Publicis met 9% op de beurs na tegenvallers.

In het vierde kwartaal boekte het onverwacht een omzetdaling, het verwijst vooral naar teruglopende bestedingen van consumenten in de Verenigde Staten bij zijn grote klanten.

De Franse reclamereus met vorig jaar €10 miljard omzet houdt wel vast aan zijn doelstellingen om tegen 2020 4% groei te behalen. Dat is onder analisten donderdag betwijfeld. Publicis gaat voor €400 miljoen eigen aandelen inkopen.

Sterkere data-verwerking

Publicis kocht eerder voor $3,7miljard Sapient uit Boston, een dataverwerker. Dat onderdeel groeit met 28% op jaar basis, tot 12% van de groepsomzet. Volgend jaar zou dat al 20% zijn.

Het concern meldt een verdere teruggang van advertenties bij traditionele media als tv, kranten en radio.

Meer financieel nieuws via de e-mail? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!