3134790
Financieel

Topman Transavia : visie Air France KLM niet duidelijk

Topman Mattijs ten Brink van Transavia.

Topman Mattijs ten Brink van Transavia.

Topman Mattijs ten Brink van vakantievlieger Transavia vindt dat luchtvaartmaatschappij Air France KLM de strategie van het bedrijf beter moet communiceren.

Topman Mattijs ten Brink van Transavia.

Topman Mattijs ten Brink van Transavia.

Dat zegt Ten Brink zondag in een brief aan personeel, waarmee hij reageert op de machtsstrijd rond de herbenoeming van president-directeur Pieter Elbers van KLM. Transavia is een KLM-dochter.

De in september aangetreden topman Benjamin Smith van Air France KLM wil volgens ingewijden niet meer verder met KLM-baas Elbers, wiens contract in april afloopt. Het kabinet mengde zich vrijdag in de kwestie, door openlijk steun aan Elbers te geven.

Minder begrip

„Sommige veranderingen lijken logisch en zijn vooral gericht op het Franse deel, zoals het stoppen van prijsvechter Joon. Andere ideeën stuiten op minder begrip en raken KLM en Transavia meer. De status ervan en de visie is niet altijd even duidelijk gecommuniceerd”, schrijft hij aan het personeel.

Ten Brink benoemt niet wat deze ideeën zijn. Tot nu toe is van Smith’ strategie bekend dat hij van Air France een premium merk wil maken, met meer business en premium economy stoelen. Over KLM heeft hij zich tot nu toe nauwelijks uitgelaten. Er lekte wel een plan in de Franse pers dat KLM een ‘B-merk’ zou moeten worden. Maar dat werd later door Smith ontkend. „We willen allemaal weten wat voor koers we gaan gaan varen en hoe we Air France KLM naar een toppositie gaan brengen”, schrijft Ten Brink zondag.

Onlosmakelijk

Een paar jaar geleden wilde het moederconcern de zeggenschap over Transavia binnenhengelen, maar KLM-baas Elbers ging daar voor liggen. Beslissingen over routes en netwerk zouden dan in Frankrijk plaatsvinden, iets dat nadelig voor het Nederlandse netwerk uit zou kunnen vallen. Volgens Ten Brink zijn KLM en Transavia ‘onlosmakelijk’ met elkaar verbonden. „Ik hoop oprecht dat Pieter Elbers zo spoedig mogelijk wordt herbenoemd. Wij zijn gebaat bij stabiliteit in de koers en het bestuur.”

Ceo Smith van Air France KLM en topman Pieter Elbers van KLM verschillen in hun ideeën over hoe het bedrijf wordt aangestuurd. Smith wil centraliseren, maar Elbers wil de autonomie van KLM behouden. Ten Brink noemt dit een ‘oude’ discussie in de brief. Centralisatie gaat mogelijk ten koste van hoofdkantoorfuncties, de onderhoudstak en routes in Nederland, terwijl deze het bedrijf financieel drijvende houdt.